Het aantal Nederlanders dat een VR-bril bezit is de afgelopen periode nauwelijks gestegen. Slechts 6% van de consumenten is in het bezit van een dergelijke bril. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Het aantal Nederlanders dat een VR-bril bezit is de afgelopen periode nauwelijks gestegen. Slechts 6% van de consumenten is in het bezit van een dergelijke bril. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Media Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 3.600 Nederlanders.

Groei VR-brillen stagneert

Iets meer dan 700.000 Nederlanders bezitten een VR-bril. Ten opzichte van 2017 is dit een stijging van slechts één procentpunt. Toen hadden iets meer dan 650.000 Nederlanders een VR-bril (5%). Samsung heeft veruit het grootste aandeel met 40%. De concurrentie volgt op flinke afstand. De meerderheid (73%) van de VR-brillen werkt in combinatie met een smartphone. Ruim een kwart (27%) van de VR-brillen heeft een geïntegreerd scherm.

Gebrek aan content en meerwaarde

Slechts 3% verwacht het komende jaar een VR-bril te kopen. Deze groep bestaat vaker uit mannen (5%) en 18- tot 34-jarigen (7%) dan vrouwen (2%) en 35-plussers (2%). De voornaamste motivatie voor aanschaf is nieuwsgierigheid. Gebrek aan content en het ontbreken van een duidelijke meerwaarde zijn voor consumenten de belangrijkste drempels die ze weerhouden van de aanschaf van een VR-bril.

Games hebben meeste potentie

Consumenten willen een VR-bril het liefst gebruiken voor games (21%). Bijna één op de zes heeft een voorkeur voor films en series (15%). Zeven procent verkiest een virtueel bezoek aan een stad of plaats. Het zijn voornamelijk mannen die kiezen voor gamen in virtual reality. Vrouwen noemen vooral films en series als toepassing. De 50-plussers zijn het meest gecharmeerd van locaties bezoeken op afstand.

Meer informatie: Multiscope Smart Media Monitor