Het coronavirus verspreidt zich verder en heeft grote impact op het mondiale reisverkeer en de Nederlandse bezoekerseconomie. Hotels hebben te maken met annuleringen, vluchten worden gecanceld en de Verenigde Staten schrappen het vliegverkeer met Europa (26 Schengenlanden) voor minimaal 30 dagen vanaf zaterdag 14 maart.

Het coronavirus verspreidt zich verder en heeft grote impact op het mondiale reisverkeer en de Nederlandse bezoekerseconomie. Hotels hebben te maken met annuleringen, vluchten worden gecanceld en de Verenigde Staten schrappen het vliegverkeer met Europa (26 Schengenlanden) voor minimaal 30 dagen vanaf zaterdag 14 maart.

Verzamelde informatie op: #CoronaRecreatie

Op last van de Nederlandse Rijksoverheid worden ook grote evenementen (met meer dan 100 bezoekers) geschrapt en o.a. grotere concertzalen, attracties en musea moeten als gevolg daarvan dicht. Daarnaast worden congressen en meetings uitgesteld of zelfs afgelast.

Steun- en herstelmaatregelen met en voor de branche

Gecoördineerd door Gastvrij Nederland gaat NBTC op de kortst mogelijke termijn samen met de sector aan de slag om de impact die de uitbraak en de verspreiding van het Covid-19-virus op de bezoekerseconomie heeft, zoveel mogelijk te beperken en waar en wanneer mogelijk versneld te herstellen. Vandaag heeft hiertoe het eerste gezamenlijke overleg plaatsgevonden onder leiding van Gastvrij Nederland en in aanwezigheid van een aantal brancheorganisaties. Met elkaar kijken we naar de impact op korte termijn (afname en annuleringen van het inkomend en binnenlands bezoek) als ook de potentiële impact op langere termijn. Gezamenlijk sturen we op een aanpak richting en in samenwerking met de overheid. Gericht op versnelling van bestaande, generieke maatregelen, aanvullende sectorspecifieke maatregelen en een steun- en herstelfonds ten behoeve van accelaratie van herstel wanneer de tijd daarvoor rijp is. Begin volgende week zal een oproep van en via Gastvrij Nederland worden gedeeld.

Internationale bezoekers

NBTC staat in contact met internationale en nationale spelers in de reisindustrie zoals touroperators, luchtvaartmaatschappijen, DMO’s en attracties om zo een goed beeld te blijven houden van de ontwikkelingen in onze belangrijkste herkomstmarkten als in Nederland. Via onze digitale kanalen (Holland.com en Visit Holland kanalen op social media) monitoren we de reisintentie van potentiële bezoekers naar Nederland om zo inzicht te krijgen over de impact van de huidige crisis. Eerste resultaten laten zien dat 50 procent van de potentiële bezoekers aangeeft dat de uitbraak van het coronavirus invloed heeft op de plannen om naar Nederland te reizen.

Geplande voorjaarscampagnes en persactiviteiten staan op het moment on hold. Momenteel worden er voorbereidingen getroffen om na de Covid-19 crisis Nederland (inter)nationaal sterk op de kaart te zetten binnen zowel het toeristische als zakelijke segment. Individuele bezoekers worden via onze eigen (red.: NBTC) kanalen op de hoogte gehouden van de impact van de ontwikkelingen op hun bezoek aan Nederland.

Meetings en congressen

Waar mogelijk staat NBTC congresorganisatoren bij met het beantwoorden van vragen en het faciliteren van het verschuiven van internationale congressen naar later in het jaar. Daarnaast blijft NBTC in nauw contact met haar partners in Nederland om vorm en inhoud te geven aan destinatiemarketing voor zakelijke bijeenkomsten in het post-corona tijdperk.

Bron en meer informatie: www.nbtc.nl