Bart Meijer is de brandmanager van de Vakantiebeurs. In aanloop naar de jubileumeditie van 2020 legden wij hem enkele vragen voor. De vakantiebeurs wordt nog altijd goed bezocht – en ook de vakdag (15 januari) is traditioneel een netwerkmoment voor de Nederlandse recreatiesector.

Bart Meijer is de brandmanager van de Vakantiebeurs. In aanloop naar de jubileumeditie van 2020 legden wij hem enkele vragen voor. De vakantiebeurs wordt nog altijd goed bezocht – en ook de vakdag (15 januari) is traditioneel een netwerkmoment voor de Nederlandse recreatiesector.

De beurs zelf lijkt vooral georiënteerd op buitenlandse vakanties. “Onterecht”, laat Bart weten. “Een groot deel van de bezoekers kiest voor kortere vakantie nog altijd voor een Nederlandse bestemming.”

Wat valt er voor de Nederlandse recreatie-ondernemer te halen op de Vakantiebeurs?

Meijer: “In 2020 vieren we als Vakantiebeurs onze 50e verjaardag, dit vieren we met de consument middels groots entertainment van over de gehele wereld en vele winacties. Maar op de vakdag vieren we het dit jaar uiteraard ook graag met de reis- en recreatieprofessionals tijdens ons Vakdagfeest. In de speciale Vakantiebeurs Festivaltent  gaat tussen 18.00 en 22.00 het dak eraf! Onder het genot van een hapje en een drankje kunnen alle vakbezoekers genieten van een spetterende openingsact, een surprise artiest, coverband Broadway en de beats van een DJ.”

Hoe staat het er voor met destinatie Nederland op de vakantiebeurs?

Meijer: ”Uiteraard is er in 2020 weer een Nederland Zone op de beurs, deze is helaas minder groot dan we graag zouden zien. Als Vakantiebeurs trachten we al een aantal jaren om de bestemming Nederland meer vorm en body te geven op het evenement, tot op heden blijft het echter lastig om de Nederlandse regio’s steden en recreatiepartijen in grotere getale te enthousiasmeren om zich op het event te presenteren. We blijven wel in de zone investeren, dus het wordt een bruisende zone met een waterbak om op te zeilen en kanoën en een Holland Terras gericht op de oranje (sport)zomer met EK Voetbal, Formule 1 Zandvoort, Olympische Spelen. Op en rondom het terras zorgen we samen met TUI voor activatie in de vorm van F1 simulatoren en een Escape room. Er staan mooie partijen in de zone Achterhoek Toerisme, Molecaten, Camping Gulperberg, Camping Vogelenzang en Gooise Wandelsport. En in het Nederlandpaviljoen presenteren o.a. Utrecht, Woerden, Utrechtse Heuvelrug, Nunspeet en Tilburg zich.”

De Nederlandse regering en het NBTC willen toeristen meer spreiden over het land. Kan de Vakantiebeurs daar een rol in spelen?

Meijer: “Het podium dat we als Vakantiebeurs bieden aan Nederlandse bestemmingen en recreatiezones en parken zou daar zeker bij kunnen helpen, maar dan is het wel noodzaak dat we, samen met de Nederlandse bedrijven, het aanbod uitbouwen tot een betere afspiegeling van al het unieke aanbod in ons mooie land.  Met meer dan 60.000 consumenten oriënteren zich op Vakantiebeurs ook voor hun vrijetijdsbesteding in Nederland door het jaar heen, daar vind men nu maar een beperkt aanbod van. Dat is natuurlijk jammer en ook een gemiste kans.”

Hoe zie jij de rol van een stand op de vakantiebeurs in de marketingmix van een vakantiebedrijf?

Meijer: “Uit enquêtes onder de bezoekers van de Vakantiebeurs blijkt ieder jaar weer dat ruim 60% van deze consumenten naast een buitenlandse vakantie ook ieder jaar nog 2-3 short-breaks en diverse dag uitstapjes binnen Nederland onderneemt en dat men hiervoor inspiratie zoekt op de Vakantiebeurs. Reden is dat men op internet vaak door de bomen het bos niet meer ziet, men weinig tijd heeft en liever persoonlijk advies krijgt van kenner(s). De behoefte aan live contact neemt in het algemeen weer toe. Kijk naar de enorme groei van het aantal zelfstandig reisagenten en de revival van reisbureaus in de branche. Een partij als TUI ziet ook weer toegevoegde waarde in live-contact op een beurs en ook een echte online partij als Coolblue opent zelfs winkels. Wil je de moderne consument echt vangen, dan zal je marketingcampagne moeten bestaan uit een mix van online, offline en live-events. Daarin bieden we als Vakantiebeurs natuurlijk een uniek podium, wat we de laatste jaren hebben omgebouwd tot een dagje uit vol informatie, inspiratie en entertainment in een meer festivalachtige sfeer. En het allerbelangrijkste is dat er een diverse doelgroepen, van gezinnen tot comfort koppels en ouderen, rondlopen met de intentie en het budget om meerdere binnen- en buitenlandse vakanties per jaar te boeken.”

Kun je nog enkele tips geven voor Nederlandse recreatiebedrijven op de Vakdag van de Vakantiebeurs?

Er is dit dit jaar een mooi inhoudelijk programma, dat goed aan sluitbij de behoeften en interesses van de Nederlandse recreatiebranche. Naast de marktcijfers van NBTC-NIPO uit het continue vakantieonderzoek en een trendbattle over de softtrends op het gebied toerisme, zijn de volgende 4 sessies zeker van meerwaarde kunnen zijn voor de Nederlandse recreatiebedrijven:

  • Frans Goenee, inspiratiemanager bij Efteling vertelt over de route “Van storytelling naar storyselling”. Over verwondering bij gasten en groeien naar een 9+ organisatie.
  • Roel Welsing, Algemeen Directeur bij Stichting Apenheul, vertelt over de uitdaging om een leuke, zorgeloze dag uit én een bijdrage aan een betere wereld samen te voegen.
  • Martin de Munnik van Neurensics neemt je mee voor een kijkje in het brein van de consument.
  • Pinfluencer-Marketeer Maarten Bierman neemt je in vogelvlucht mee door de nog  veelal onontdekte marketingmogelijkheden voor toerisme van Pinterest.

Meer informatie + aanmelden vakdag: www.vakantiebeurs.nl/vakbezoekers