In samenwerking met de gemeente Amsterdam doet Booking.com vandaag de aftrap voor het eerste Booking Cares Lab in onze hoofdstad. Het initiatief is bedoeld om unieke kansen op het gebied van verantwoord stedelijk toerisme te verkennen. Startups, non-profitorganisaties, onderzoekers en andere changemakers vanuit heel Europa kunnen zich vanaf vandaag inschrijven. In samenwerking met de gemeente Amsterdam doet Booking.com vandaag de aftrap voor het eerste Booking Cares Lab in onze hoofdstad. Het initiatief is bedoeld om unieke kansen op het gebied van verantwoord stedelijk toerisme te verkennen. Startups, non-profitorganisaties, onderzoekers en andere changemakers vanuit heel Europa kunnen zich vanaf vandaag inschrijven.Driedaags programma voor innovatieteams

Tijdens een driedaagse programma van 9 tot en met 11 oktober krijgen acht tot tien innovatieteams een mentor van Booking.com toegewezen en werken ze samen met andere experts van de gemeente Amsterdam, Amsterdam Marketing en Booking.com. Het doel is om, door middel van een pitch, een jury van specialisten te overtuigen hen beurzen te geven voor hun plan. Zo maken ze kans op beurzen van €10.000,- tot €25.000,-. Tenslotte kan de gemeente Amsterdam het team met het beste plan de kans geven om met de stad een pilot op te zetten. Drie actuele thema’s De stad Amsterdam dient als inspiratiebron voor de teams. De deelnemers wordt gevraagd oplossingsgerichte plannen te ontwikkelen voor de volgende actuele thema’s:

  • Spreiding van het toerisme: de druk verlichten van drukbezochte toeristengebieden;
  • Inclusieve groei: om iedereen in de stad mee te laten delen in de groeiende kansen die toerisme biedt, ook door het stimuleren van een gevarieerd lokaal bedrijvenbestand;
  • Gedragsbewustzijn: reizigers informeren hoe ze zich kunnen gedragen, bijvoorbeeld met betrekking tot geluidsoverlast, afval en straatvervuiling, enz.
Bijzondere oplossingen

“We geloven dat mensen niet alleen gemakkelijker kunnen reizen dankzij technologie, maar ook duurzamer”, zegt Gillian Tans, CEO van Booking.com. “We zijn er trots op voor dit nieuwe initiatief zo nauw samen te werken met de gemeente Amsterdam en Amsterdam Marketing. Samen hopen we met startups en non-profit changemakers aan bijzondere oplossingen te werken, die niet alleen een meetbare impact hebben voor Amsterdam maar die ook gebruikt kunnen worden stedelijke gebieden in Europa en de rest van de wereld.” De inschrijving is geopend vanaf 3 augustus en eindigt op 26 augustus. Meer informatie: www.bookingcares.com Tekst door: Jesca Versteegh, Tekstbureau Grenzeloos