Afgelopen week noemde de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) de komst van museale attractie 'Ripley's, beleive it or not' naar de Dam een oorlogsverklaring (zie Telegraaf) aan de bewoners. Een woordvoerder van Ripleys ziet het, vanuit toeristisch perspectief, juist als een ideale locatie. Afgelopen week noemde de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad (VVAB) de komst van museale attractie 'Ripley's, beleive it or not' naar de Dam een oorlogsverklaring (zie Telegraaf) aan de bewoners. Een woordvoerder van Ripleys ziet het, vanuit toeristisch perspectief, juist als een ideale locatie.ripleys raamBelangen van bewoners

De VVAB vecht al langer tegen de 'te' grote toeristische druk in de binnenstad. De locatie, recht tegenover het monument op de Dam bestempelen zij als een ongeschikt. Daarbij wordt er van uitgegaan dat de verwachte 300.000 bezoekers op jaarbasis voor nog meer drukte zullen zorgen op de stoepen voor het gebouw en in de monding van de drukke Damstraat. Het stadsdeel centrum zegt achteraf ook niet gelukkig te zijn met de locatiekeuze (zie Parool). Sebstaan Meijer, woordvoerder cultuur van de gemeente Amsterdam ligt toe: "Zolang de onderneming voldoet aan de voorwaarden die zijn opgenomen in het bestemmingsplan van een pand/locatie kan het zich daar vestigen. De gemeente plaatst deze initiatieven dus niet actief op een bepaalde locatie. In het algemeen is het college voor het spreiden van toeristische functies en culture instellingen door de hele stad." Ideale locatie volgens Ripley's In een eerder interview met Pretwerk legde Ripley's woordvoerder Alejandra Ramos al uit waarom juist voor deze locatie op de Dam is gekozen. "In de praktijk is dit het hart van de stad en een plek waar veel toeristen stoppen en verblijven. Dit in tegenstelling tot het Damrak, waar de mensen vooral doorlopen." Ook de aanwezigheid van vergelijkbare 'toegankelijke cultuur' attracties speelde mee bij de overweging. Ramos: "Je hebt in Amsterdam al het museumkwartier waar mooie musea; cultuur met een hoofdletter 'C', bij elkaar zitten. Rondom de Dam zijn juist veel culturele attracties met een hoge amusementswaarde bij elkaar geclusterd, zoals bijvoorbeeld Madame Tussauds en Body Worlds. Daar passen wij goed bij." (Red.:) Op de Dam zijn ook nog het Paleis op de Dam en de Nieuwe kerk geopend als attractie. Uit eigen observatie is het wel duidelijk dat er bij Madame Tussauds op de Dam regelmatig lange rijen buiten staan. Bij andere attracties, zoals Body Worlds, The Amsterdam Dungeon, het Paleis op de Dam en De Nieuwe Kerk zijn slechts af en toe rijen te vinden. Rondvaartbedrijven trekken ook het nodige publiek en die zijn op het Damrak en Rokin (beide straten komen uit op de Dam) ook grootschalig aanwezig. Een groot warenhuis als 'De Bijenkorf' dat tegenover Ripleys ligt, trekt op jaarbasis vele bezoekers. Maar dat wordt niet officieel erkend als attractie, dus ook niet meegenomen in de bezoekcijfers. [gallery link='file' ids="42373,42374,42375"] [caption id="attachment_42383" align="alignright" width="300"]souvenirshop als uitgang van de attractie souvenirshop als uitgang van de attractie[/caption] Ripley's reactie op de drukte Dat de logistiek rond een attractie ook de nodige zorg en aandacht behoeft komt voor Ripley's niet als een verrassing. Daar is in de voorfase juist de nodige aandacht aan besteed. De belangrijkste maatregel is de gratis toegankelijke lobby op de begane grond, waardoor de wachtrij, tot 150 personen, binnenshuis blijft. Door de uitgang van de attractie door twee souvenirwinkels te laten lopen wordt ook hier het bezoek gespreid en kunnen andere bedrijven meeprofiteren van de attractie. Ook is er in de aanloop naar de realisatie onderzoek gedaan naar drukte en logistiek. Ramos: "In 2015 zijn er twee onderzoeken uitgevoerd naar voetgangersstromen op en rond de Dam. Hieruit kwam naar voren dat de komst van Ripleys nauwelijks extra bezoek zal aantrekken. De attractie biedt vooral de huidige bezoeker aan de Dam een nieuwe mogelijkheid om iets te bezoeken. Zelfs begin dit jaar werd door de gemeente Amsterdam nog geconcludeerd dat de komst van Ripley's een positieve bijdrage levert aan de aantrekkelijkheid van de Dam. We zijn regelmatig in overleg geweest met de gemeente; juist om de commotie, die nu is ontstaan, te voorkomen. En we blijven ook open staan voor ideeën om onze attractie, op een goede manier in te passen." Zie ook: Ripley's op de dam krijgt een heel eigen format Vanwege enige vertraging bij de realisatie van de inrichting van het de museale attractie is de geplande openingsdatum inmiddels verschoven naar begin juni. Meer informatie: http://ripleysamsterdam.eu