Eind april opent de attractie ‘Ripley’s beleive it or not’ op de Dam in Amsterdam. Er wordt in het eerste jaar gerekend op 300.000 bezoekers. Het wordt geen kopie van de eerdere vestigingen; er wordt ook ingespeeld op bijzonderheden in Nederland en er wordt volop gebruik gemaakt van innovatieve presentatietechnieken.
Wat is ‘Ripleys beleive it or not’?
De basis voor de attractie is gelegd door Robert Ripley; een cartoonist die beelden maakte van bijzondere fenomenen in de wereld. Zijn eerste presentatie vond plaats tijdens de Chicago Worlds Fair in 1933. (zie ook Wikipedia)
De museale attractie is vooral ‘leuk’, maar bevat ook veel leerzame elementen. Ripley’s toont bijzondere situaties, mensen en talenten en geeft daar uitleg over. Woordvoerder Alejandra Ramos: “We willen er zeker geen freak-show van maken, zoals dat vroeger op rondreizende kermissen gebeurde. In Noord- en Zuid- Amerika is het concept veel bekender dankzij een televisieserie die al jaren om de Amerikaanse zenders wordt uitgezonden. In Nederland zullen we nog moeten uitleggen wat de bezoeker in Ripley’s kan verwachten.” Ook het bedrijf ‘Guiness Book of Record’ is onderdeel van het Ripley’s-concern. En die records maken onderdeel uit van de presentaties in de diverse vestigingen. Er worden vooral veel toeristen verwacht, maar ook voor educatieve schoolreisjes ziet Ripley’s goede kansen.
Locatiekeuze
Amsterdam is de vierde Europese locatie waar een Ripley’s vestiging verrijst (2 in Groot Brittannië en één in Denemarken). Er is bewust gekozen voor De Dam in Amsterdam omdat dit een echt toeristenplein is waar toeristen stoppen en vermaak zoeken. Dit i.t.t. de Damrak tussen Amsterdam Centraal en de Dam, waar mensen vooral doorlopen. Alejandra: “Amsterdam heeft al een museumkwartier voor hoge cultuur. Rondom de Dam ontstaat een cluster van experiences en musea met een hogere entertainmentfactor.” In de directe omgeving zitten o.a. Madame Tussauds, The Amsterdam Dungeon, het Sexmuseum, Sherlocked en Body Worlds.
Verrassend groot
Met een oppervlakte van bijna 2000 m2 heeft Ripley’s een behoorlijke ruimte gevonden in het hart van de stad. In het eerste jaar rekent de experience op 300.000 betalende bezoekers. De verwachte bezoektijd ligt tussen de 40 minuten en 2 uur.
De begane grond wordt ingericht als ‘lobby’ die gratis toegankelijk is en waar mensen terecht kunnen voor een Ripley’s souvenir. De gratis entree heeft als doel om de Europese toerist laagdrempelig kennis te laten maken met het concept van ‘Ripley’s believe it or not’. De uitgang van de Experience loopt via de naastgelegen souvenirwinkels, die daarmee ook profiteren van de nieuwe attractie.
Op de eerste verdieping wordt een jungle ingericht met extreme verassingen uit de dierenwereld en een waterval. Een beproefd concept is een replica van de grootste anaconda (slang) die ooit is gevonden. De route op deze verdieping vervolgt in een Scary zone met ‘enge’ wetenswaardigheden.
De eyecatcher op de tweede verdieping is een enorme transformer van 7 meter hoog, gemaakt van auto-onderdelen. Hiervoor is het plafond deels verwijderd.
Op de derde verdieping wordt aandacht besteed aan het Guiness book of records. Zo staat er een balans opgesteld waarmee je je kunt meten aan de zwaarste mens ter wereld. Ook een selfie naast de langste mens ter wereld zal ongetwijfeld leuke plaatjes opleveren. Een ander onderdeel op deze verdieping speelt in op Amsterdam, met o.a. als extremiteit: ‘Hoe zou Amsterdam er uit zien als Nederland geen dijken had gehad?’
De vierde verdieping staat een 7D cinema met een capaciteit van 30 personen. Op deze verdieping is tevens een cateringvoorziening zodat ouders even op adem kunnen komen, terwijl de kinderen spelen met de diverse opstellingen. Vanaf deze verdieping is er overigens ook een prachtig uitzicht op de Dam.
Veel interactiviteit
Naast de 7D film maakt Ripley’s op veel meer plekken gebruik van techniek om het verhaal levend te maken. Zo wordt een verhaal verteld over koppensnellers, die de hoofden op staken plaatsten. Deze gekrompen hoofden zorgden voor veel angst en ontzag. Tijdens de experience kun je je eigen hoofd laten inscannen en dan wordt een projectie gemaakt hoe jouw hoofd er uit zou zien in een gekrompen versie. Ook wordt er gebruik gemaakt van interactieve schermen waarop bezoekers een interactie krijgen met het verhaal.
Connectie met Nederland en Amsterdam
Ripley’s wil een ‘museum in de samenleving’ zijn. Daarom wordt er binnen de collectie ook aandacht besteed aan bijzonderheden binnen Nederland. Dat is o.a. het geval met de presentatie van Amsterdam onder de zeespiegel. Ripley’s gaat ook mensen met een bijzonder talent oproepen om zich te melden. Rondom dit soort bijzondere talenten kan dan een tijdelijke expositie worden ingericht. Ook organiseert Ripleys enkele malen per jaar een recordpoging. De eerste staat al gepland voor 12 maart; de grootste optocht van mensen in een leeuwenpak (record staat nu op 270). De opbrengst van de verkochte leeuwenpakken gaat naar de opvang van leeuwen in Afrika.
Bij voldoende belangstelling kan er voor ‘collega’s uit de branche’ – zowel management van musea als attracties – een kijkje achter de schermen worden georganiseerd. Inventarisatie via info@pretwerk.nl (o.v.v. ripley,)
Meer informatie: www.ripleysamsterdam.com
2 reacties
We zijn al vaak in Londen geweest, heel erg leuk concept! Je ziet er elke keer weer iets nieuws en wij doen veel inspiratie op voor bv het follybos.
Goedenavond,
Is het mogelijk om je museumjaarkaart te gebruken voor Ripley Amsterdam?