In de nieuwste Thema-update hotels van de ING bank wordt ingezoomd op de gevolgen van de opkomst van particuliere verhuur, zoals Airbnb. Deze ontwikkeling valt niet meer te stoppen en dus is het maar beter om er met een goede strategie op in te spelen. In de nieuwste Thema-update hotels van de ING bank wordt ingezoomd op de gevolgen van de opkomst van particuliere verhuur, zoals Airbnb. Deze ontwikkeling valt niet meer te stoppen en dus is het maar beter om er met een goede strategie op in te spelen. hotel amsterdamToeristenhotels in eerste instantie het meest vatbaar

Hotels die zich vooral op toeristen richten en niet over een toplocatie en bijzonder pand beschikken, zijn gemiddeld genomen het meest vatbaar. Zakenhotels ondervinden nu nog minder last, maar platforms als Airbnb stellen veel in het werk om hun aanbod en dienstverlening ook beter aan te laten sluiten bij de zakelijke gast. Hotels zien zich genoodzaakt om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Het ING Economisch Bureau reikt hoteliers daarvoor acht aanknopingspunten aan:

  1. Sale!; Verklein de prijsafstand tot nieuwe aanbieders
  2. Go with the flow; Genereer meer inkomsten met faciliteiten
  3. Stay cool; Kies bewust om de trend links te laten liggen
  4. Rethink your audience; Focus op doelgroepen die minder vatbaar zijn
  5. Switch channels; Gebruik deeleconomie platforms als verkoopkanaal
  6. All Inclusive; Maak accommodatie onderdeel van een pakketreis
  7. If you can’t beat them join them; Verleen diensten aan nieuwe accommodatieaanbieders
  8. Room for more; Verbreed het eigen accommodatieaanbod
ing airbnb en hotelsAantal deelovernachtingen kan ruim verdubbelen

In zeven jaar tijd is het aanbod op Airbnb dat van de grootste hotelketens ruim voorbijgestreefd. De piek is nog niet bereikt en de grens van 10 miljoen overnachtingen is in 2018 haalbaar. Van de Nederlanders heeft 1% zijn woning al wel eens verhuurd en 6% is hier toe bereid. Tot op heden is het verhuren van woningen vooral een Amsterdams fenomeen en blijft het aanbod op andere populaire plekken nog achter. De bekendheid bij toeristen neemt verder toe en draagt bij aan betere bezetting. Van de Belgische en Franse toeristen heeft slechts 3% het afgelopen jaar particuliere accommodatie gehuurd, bij Duitsers en Engelsen ligt dit al op 7%. Eenduidige regelgeving verkleint de barrières voor gasten en verhuurders. Ongelijk speelveld wordt langzaam geëffend Hotels ondervinden oneerlijke concurrentie door gebrekkige regelgeving en handhaving rondom toeristische verhuur van woningen. Die situatie verandert geleidelijk. Gemeenten en de Belastingdienst maken nadrukkelijker werk van het innen van toeristen- en inkomstenbelasting bij particuliere verhuurders. Het ongelijke speelveld wordt daardoor langzaam geëffend. Tegelijkertijd halen heldere spelregels de verhuur uit het grijze circuit. Dit geeft huurders en verhuurders meer vertrouwen om deel te nemen, waardoor het een nog serieuzere concurrent voor hotels wordt. Bekijk het complete rapport: Hotels en de deeleconomie (pdf)