Het Van Gogh Museum, volop bezig met ondernemerschap in de culturele sector, ontwikkelt een nieuw initiatief: Meet Vincent van Gogh, een reizende, multidisciplinaire experience die de bezoeker op innovatieve wijze meeneemt in de wereld van Vincent van Gogh (1853-1890). Het Van Gogh Museum, volop bezig met ondernemerschap in de culturele sector, ontwikkelt een nieuw initiatief: Meet Vincent van Gogh, een reizende, multidisciplinaire experience die de bezoeker op innovatieve wijze meeneemt in de wereld van Vincent van Gogh (1853-1890). MEET_VINCENT_LOGO

In deze totaalbeleving voor het hele gezin wordt het bijzondere verhaal verteld van het korte en veelbewogen leven van Vincent Van Gogh. In de experience wordt de combinatie gelegd tussen het leven van de kunstenaar, zijn werk en zijn drijfveren. Met facsimile’s, audiovisuele en digitale toepassingen, briefcitaten, levensechte reproducties en scènes van zijn kunstwerken, leven en omgeving maakt de bezoeker als het ware een rondreis door het leven van de kunstenaar en beleeft zo zelf het verhaal van de persoon achter de schilderijen. De eerste Meet Vincent van Gogh wordt medio 2016 gelanceerd in China. Axel Rüger, directeur van het Van Gogh Museum: “Onze missie is om Van Goghs leven en werk toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. Om hen deelgenoot te maken, te verrijken en inspireren. We hebben als museum én kennisinstituut een schat aan kennis en verhalen over het leven en werk van ’s werelds beroemdste kunstenaar Van Gogh. In het museum staat altijd onze rijke Van Gogh-collectie centraal. De experience Meet Vincent van Gogh is daarop een waardevolle aanvulling. Met de technieken van nu maak je in de experience als het ware een rondreis door het leven van Vincent van Gogh. De nadruk ligt op de uiteenlopende facetten van zijn leven, zijn drijfveren, de mythe en de inspiratiebron die hij voor velen nog steeds is. Gezien de kwetsbaarheid en beperkte mogelijkheden van de museumcollectie om te reizen, zijn wij voortdurend op zoek naar nieuwe, eigentijdse en andere manieren om wereldwijd zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met Vincent van Gogh. Bovendien is het museum actief in het verder ontwikkelen van zijn rol als ondernemer in het culturele veld. We denken na over alternatieve verdienmodellen en kansen om nieuwe diensten en producten te ontwikkelen en in de markt te zetten, de experience is in dit kader ons nieuwste concept. Momenteel zitten we vol in de ontwikkeling en bouw van Meet Vincent van Gogh. Dit doen we samen met gespecialiseerde partijen, om zo de vaak specifieke kennis en ervaring bijeen te brengen en optimaal gebruik te maken van alle nieuwe technologische ontwikkelingen om de bezoeker een complete ervaring te bieden. Zo werken we nauw samen met Artcomm, een onderneming met ruime kennis en ervaring op het gebied van ontwikkeling, verkoop, distributie en organisatie van internationaal reizende experiences. In China hebben we een overeenkomst gesloten met de eerste exploitant. Daar gaat Meet Vincent van Gogh medio 2016 live.” Bron: Van Gogh museum