Mechelen maakt stedentrip aantrekkelijk voor kinderen

De Belgische stad Mechelen profileert zich als dé Kinderstad van Vlaanderen. …en dat gaat verder dan het opsommen van attracties die aantrekkelijk zijn voor de jongste gasten. VVV Mechelen ziet de stad als een goed alternatief voor een pretpark; maar dan voor gezinnen die meer voorkeur hebben voor een uitstapje met een meer inhoudelijk karakter.

Openbaar toilet met een kinderdeurtje (in poortgebouw van het gemeentehuis)
Openbaar toilet met een kinderdeurtje (in poortgebouw van het gemeentehuis)

Stedentrip en kinderen?
Elmo van Lë van Visit Mechelen legt uit: “Stedentrips staan er niet om bekend dat zij aantrekkelijk zijn voor kinderen. Daar willen wij in Mechelen verandering in brengen. Als kunststad, en met ons erfgoed, zijn we al een populaire bestemming voor volwassenen. We zien ook volop kansen om kinderen een leuk programma te bezorgen. De minister van toerisme, Ben Weyts, was ook enthousiast over onze aanpak en steunt ons hier in. We zijn daarmee een pilotproject om ook andere steden kindvriendelijker te maken.”

Trekpleisters
Het kinderaanbod is begonnen vanuit voorzieningen voor inwoners van de stad zelf. Daarnaast heeft de stad enkele attracties in huis die (ook) kinderen bijzonder aanspreken, zoals dierentuin Planckendael, Science Center Technopolis en een speelgoedmuseum. Dat blijven ook de grote trekpleisters voor kinderen binnen het aanbod van de stad.

Kindvriendelijk als totaalconcept
Om je als stad te profileren is het niet voldoende om alleen enkele attracties in de spotlights te zetten. Vele partijen dragen een steentje bij om de stad kindvriendelijk te maken. De gemeente zorgt voor zes installaties; dat zijn kunstwerken die tevens een speelaanleiding bevatten. Deze installaties zijn bijzonder zichtbaar in de binnenstad en geven het statement af dat in Mechelen de kinderen bijzonder welkom zijn. Op dit moment zijn er twee installaties opgeleverd; locale held Opsinjoorke als klimobject en de muzikale speelfonteinen. Bekijk hier de zes kindvriendelijk installaties – deels in aanbouw

Horeca, recreatie en retailbedrijven haken aan met eigen aanbod en arrangementen. Restaurants besteden extra aandacht aan het kindermenu; bij foodbedrijven zijn ‘proevertjes’ te halen; kleine hapjes (o.a. chocolaatjes, een klein ijsje, koekjes en fruit; en hotels hebben een speciaal welkomspakket (in een tasje) klaarliggen. Dat tasje is samengesteld i.s.m. de VVV Mechelen, en bevat o.a. bonnen voor de gratis ‘proevertjes’, stadsspeurtochten, een kindvriendelijk stadsgidsje en allerlei goodies. Het is de bedoeling dat de kindvriendelijke bedrijven binnenkort ook een logo op de gevel krijgen van Mechelen kinderstad, waarmee zij zich kunnen onderscheiden.

campagnebeeld Mechelen Kinderstad
campagnebeeld Mechelen Kinderstad

Het cement in de aanpak wordt verzorgd door de VVV Mechelen. Zij brengen de diverse partijen bij elkaar, verzorgen een eenheid in uitstraling (o.a. met een beeldmerk van Mechelen Kinderstad.) en verzorgen de promotie. Dat bestaat o.a. uit persrondleidingen (waar ook onze redactie bij aansloot.)

Nog meer mogelijkheden
Terloops kwamen we er achter dat Mechelen nog een buitenkansje in huis heeft. In de stad zijn vele videoclips van de meidenband K3 opgenomen en diverse locaties zijn nu al (onbedoeld) fotoplekken geworden. Wat zou er gebeuren als de marketingmachine van Studio 100 (bedrijf achter K3, en o.a. eigenaar van de Plopsa Parken) zich zou gaan bemoeien met K3 profilering en promotie van Mechelen Kinderstad?

Uitzicht vanuit de St. Romboutstoren (97m)
Uitzicht vanuit de St. Romboutstoren (97m)

Kansrijk?
Er is al vrij veel dagrecreatie, gericht op gezinnen met kinderen. En ook in Vlaanderen neemt het aantal kinderen in de bevolkingsopbouw wat af. Een nieuw product in deze is alleen kansrijk als het een meerwaarde biedt op het bestaande aanbod.
Dat doet Mechelen met deze aanpak zeker. Binnensteden zijn over het algemeen niet erg ingericht op kindervermaak (zie ook ‘Waarom zijn binnensteden vaak zo kindonvriendelijk‘) Pretparken zijn grootmeesters in het kindervermaak, maar worden niet als directe concurrent gezien door de profilering als een ‘uitje met net wat meer inhoud.’ Veel musea, science centra en dierentuinen richten zich al, met succes, op de combinatie van vermaak met een inhoudelijk programma. Mechelen koppelt zo veel mogelijk aspecten van kindvriendelijk toeristisch/recreatieve aanbod aan elkaar, en smeedt dat tot een eenheid; de ketenbenadering. De stad heeft verder nog het geluk dat zij een mooi aanbod van cultuurhistorische bezienswaardigheden in huis heeft. Recent onderzoek naar de kracht van erfgoed toont aan dat dit meetbaar een meerwaarde is.

Meer informatie:
http://kinderstad.mechelen.be
http://toerisme.mechelen.be/gezinsvriendelijk-toerisme

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *