Veluws toerisme weer op de goede weg

Vanochtend maakte NBTC-NIPO de cijfers over het binnenlands toerisme in 2012 bekend. Landelijk groeide het binnenlands toerisme met 2%, op de Veluwe met 11%. Dit betekent dat één op de acht Nederlanders zijn vakantie doorbrengt op de Veluwe. Twee jaar na de start van een grondige reorganisatie laat Jurjen Hillaert van het Veluws Bureau voor Toerisme (VBT) weten dat zijn organisatie weer in rustiger vaarwater terecht is gekomen.

Het waterrijke gezicht van de Veluwe wordt vaker getoond

Bijna de populairste bestemming
De Veluwe trok dus 110% meer vakantiegangers en bezet met 2,1 miljoen vakanties nu de tweede plaats. Dit ging ten koste de Groningse, Friese en Drentse zandgronden. Evenals voorgaande jaren waren de Noordzeebadplaatsen de populairste regio in eigen land, maar omdat het groeicijfer van de kust (5,3%) aanzienlijk achterblijft bij de Veluwe hebben beide regio’s nu een nagenoeg gelijk marktaandeel.

Sterk in korte vakanties
Het Veluws Bureau voor Toerisme ziet in deze cijfers een bevestiging dat de Veluwe een ijzersterk toeristisch merk is en moet blijft. Qua korte vakanties heroverde de Veluwe afgelopen jaar na vijf jaar de koppositie op de ranglijst van binnenlandse vakantiebestemmingen. Nu de regio ook over-all – korte en lange vakanties samen – een plaats stijgt op de ranglijst, kan gesteld worden dat de regionale promotie-inspanningen vruchten afwerpen.

Toekomstplannen
Twee jaar geleden zat het VBT nog in een lastig financieel parket. Inmiddels heeft de ingrijpende reorganisatie geleid tot een meer marktgerichte organisatie. Bedrijfsleven en overheden tonen hun vertrouwen door financieel de activiteiten van het VBT mogelijk te maken. Om de sterke positie van De Veluwe te behouden en versterken wil het VBT samen met bedrijfsleven en overheden komend jaar de nationale en internationale Veluwe-campagnes verder uitbouwen. Daarin wordt o.a. samengewerkt met het NBTC om vooral de Duitse en Belgische markt te bereiken. Beide buitenlanden vragen volgens Hillaert wel om een heel andere aanpak: “Belgische bezoekers vinden vooral lekker eten belangrijk en kiezen over het algemeen voor de kortere fiets en wandelroutes. De Duitse gasten vooral erg geïnteresseerd in de cultuur; ons koningshuis in het bijzonder. Ook attracties als dierentuinen hebben grote aantrekkingskracht.”

Meer informatie (ondernemerswebsite): www.develuwe.biz

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *