Nu het jaar eindigt maakt Stratech de balans op aan de hand van de Stratech Benchmark. Wat opvalt is dat ondanks de daling van reserveringen (-10,8%) de omzet van campings en bungalowparken redelijk op peil is gebleven (-2,6%). En wat is de vooruitblik op 2021?

Om maar meteen te beginnen met dé dooddoener en tevens hét understatement van het jaar; 2020 was een bewogen jaar. Waar er na de zomervakantie van 2019 volop werd geboekt voor 2020, liep het vanaf begin maart compleet anders dan vooraf gedacht. In dit blog blikt onze Benchmark Specialist Rob Stevens terug op de cijfers van afgelopen jaar, aangevuld met informatie van ABN AMRO Team Leisure. Ook geeft hij een korte vooruitblik naar 2021 en sluit hij af met tips door onze (online) marketing partner Effecty zodat jij in 2021 goed van start kunt gaan met je marketingaanpak.

Terugblik 2020

In de vooruitblik op 2020 (d.d. 10-01-2020) schreef Rob dat de boekingen voor dit jaar weer harder liepen dan voorgaande jaren en dat alles er op duidde dat we weer een jaar in gingen waarin de cijfers groen uit zouden slaan. Eind 2019 was er Year To Date (YTD) voor 2020, vergeleken met 2019, meer geboekt; zowel kamperen als de verhuuraccommodaties presteerden beter.

Als we naar de boekingen in 2020 met een verblijf in 2020 kijken, zien we duidelijk de impact van het Coronavirus terug. In de eerste weken van het jaar werd er nog volop geboekt, maar toen duidelijk werd dat er in Nederland maatregelen werden getroffen om het Coronavirus tegen te gaan én de eerste lockdown werd afgekondigd, stagneerden de boekingen volledig met als ultiem dieptepunt week 12 toen er nauwelijks nog geboekt werd.

 

 

Toen in week 16 duidelijk werd dat het virus nog wel rond bleef hangen, maar de besmettingen terug liepen en dat recreëren in het buitenland afgeraden werd, zagen we een enorme piek in boekingen voor verblijven bij de Nederlandse recreatiebedrijven. Ook na de zomervakantie werd er volop (om)geboekt, maar met name het laatste kwartaal van 2020 stelt gezien het aantal boekingen erg teleur.

Dezelfde trend zien we ook terug in de boekingen gemaakt via onze Channel Manager, waarmee recreatieondernemers in staat zijn hun aanbod te distribueren via diverse touroperators. Hierin zijn dezelfde pieken en dalen duidelijk zichtbaar.

De boekingspiek van na de zomervakantie 2020 is te verklaren doordat veel ondernemers hun prijslijsten dit jaar eerder hebben gepubliceerd, mede omdat er vanuit de gast veel vraag was naar de mogelijkheid om te kunnen boeken voor 2021. Tevens zijn er toen veel reserveringen omgeboekt naar een andere periode. Ook zijn er na de zomervakantie veel reserveringen gemaakt vanwege het feit dat er dit jaar, ingegeven door Corona, veel vraag was naar de Nederlandse markt door de Nederlandse gast. Veel parken hadden een bezettingsgraad van 100% en om volgend jaar zeker te zijn van een plekje, hebben veel gasten alvast een reservering gemaakt. Dit had tevens te maken met een stuk onzekerheid over de vakantiemogelijkheden voor 2021, ook weer rekening houdend met Corona.

Minder reserveringen en omzet in 2020

Onder aan de streep heeft 2020 op het gebied van aantal reserveringen en omzet minder gepresteerd dan 2019. Er staan op het moment van schrijven gemiddeld 10,8% minder reserveringen en daarmee 2,6% minder omzet genoteerd vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar. Zowel de kampeerplekken als de verhuuraccommodaties hebben overall minder gepresteerd dan 2019.

De kampeerplekken hebben dit jaar 16,8% minder reserveringen gehad en daarmee 6,4% minder omzet. Deze rode cijfers komen met name voort uit de diverse voorjaarsvakanties toen kamperen zonder privé sanitair niet was toegestaan door de toen geldende maatregelen. De verhuuraccommodaties hebben ook iets minder gepresteerd met 4,1% minder reserveringen en 0,9% minder omzet. Voor de verhuuraccommodaties geldt dat met name de voorjaarsvakanties minder hebben gepresteerd en gasten hun vakantie hebben geannuleerd of omgeboekt na het sluiten van de faciliteiten op de parken.

Prestaties speciale periodes 2020

Van alle Nederlandse speciale periodes hebben alleen de voorjaarsvakantie en de zomervakantie dit jaar beter gepresteerd dan dezelfde speciale periode van 2019.

Er moet echter wel een nuance worden aangebracht bij de goede prestaties in de zomervakantie. Veel vakantieparken die in de top opereren zien deze groene cijfers niet zo terug. Deze parken zitten normaliter al vol in de zomerperiode en konden niet profiteren van de vraag en de schaarste die ontstond door Corona. Voor hen betekent dit ook dat zij hiermee niet het geleden verlies van de voorjaarsvakanties (enigszins) konden compenseren.

Voor de recreatieondernemers is de schade natuurlijk groter dan alleen het omzetverlies op de kampeerplekken en verhuuraccommodaties. Diverse faciliteiten moesten worden gesloten en leverden hierdoor geen omzet meer op, daar waar vaste lasten wel doorliepen.
Grote impact reisorganisaties en groepsaccommodaties

Dat de impact van Corona dit jaar op de branche dus enorm groot is mag geen verrassing zijn. Van alle segmenten in de Leisure branche komen, ondanks de droevige cijfers, de vakantieparken en campings en fastfood er wel het meest bekaaid af. De overige segmenten worden nog harder geraakt. Met name reisorganisaties en groepsaccommodaties hebben het immens zwaar te verduren. In het Trendrapport van de ABN AMRO geschreven door Stef Driessen (Sector Banker Leisure ABN AMRO) onderstrepen de cijfers dit ook. In onderstaande grafiek worden de omzetvolumes vergeleken met 2019.

Tijdens Leisure in Business gaf Stef Driessen een tip omtrent de annuleringsvoorwaarden voor de recreatieondernemers. Hij bemerkte dat hotels momenteel erg succesvol zijn met het aanbieden van een laag- en hoogtarief, waarbij annuleren in het hoogtarief tot het laatste moment mogelijk is. Dit zou met name groepen over de streep kunnen trekken om alvast een reservering te plaatsen. Wellicht goed om rekening mee te houden voor 2021!

Vooruitblik 2021

Voor volgend jaar staan, vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar, de cijfers op groen. Dit zegt nog niets over de uiteindelijke cijfers van 2021, maar het biedt wel hoop. Ook ABN AMRO houdt vertrouwen in de branche, zoals Stef ook aangaf tijdens Leisure in Business. Hier werd onderstaande grafiek getoond, die het vakantiegedrag van de Nederlanders laat zien van de afgelopen 40 jaar. Hieruit is af te lezen dat ondanks aanslagen, recessies en periodes van hoge werkloosheid er niet snel wordt bezuinigd op de vakantie.

Tijdens zijn presentatie benoemde Stef ook dat durfinvesteerders dit ook zien en dat ze blijven investeren in de Leisure. In Nederland zagen wij dit in 2020 terug door meerdere overnames van (gerenommeerde) vakantieparken door buitenlandse investeerders.

In de Stratech Benchmark zien we de groene cijfers ook terug. Overall staat 2021 op dit moment er beter voor dan 2020 op hetzelfde moment vorig jaar.

Hierbij moeten we wel rekening houden met het feit dat er dit jaar, vergeleken met vorig jaar, eerder geboekt kon worden voor het volgende jaar. Tevens zijn er dit jaar reserveringen omgeboekt naar volgend jaar die ook in deze cijfers zitten.

De vaccinatie zal volgend jaar ook een grote rol spelen in de vakantiemogelijkheden en daarmee het boekingsgedrag. Op dit moment zien we dat er minder reserveringen gemaakt worden vergeleken met hetzelfde moment vorig jaar en dat de gast een afwachtende houding aan neemt. Mocht de vaccinatie laat op gang komen en de zomervakantie passeren, dan zal de Nederlander net als 2020 weer met name in Nederland recreëren. Volgens Stef Driessen zorgt een vaccinatie die tijdig op gang komt voor concurrentie met de outbound travel industrie, maar biedt het tegelijkertijd weer meer kansen bij het benaderen van de Duitse en Belgische gast.

Daarnaast staan er in 2021 nog veel vouchers uit, die nog verzilverd kunnen worden of misschien wel uitbetaald moeten worden. ABN AMRO stelt dat veel vakantieparken in staat zijn om vouchers proactief te vergoeden en hierin zien zij een kans voor de ondernemers. Gasten proactief benaderen met de vraag of zij hun voucher terug betaald willen hebben zorgt enerzijds voor vertrouwen bij de gast én stelt ondernemers in staat om de vrijgekomen capaciteit in 2021 tegen betere prijzen te verkopen. Ook bieden vouchers kansen om de schouderperioden beter te vullen, waarvoor een goed doordachte marketingcampagne noodzakelijk is.

Belangrijke marketingtips voor 2021

Het is belangrijk om voor volgend jaar na te denken over bovengenoemde zaken en hier, onder andere in de marketinguitingen, rekening mee te houden. We willen jullie niet met lege handen de feestdagen in laten gaan, dus hebben we in samenwerking met Geert Buskes van onze (online) marketing partner Effecty enkele tips/tricks opgesteld zodat jij in 2021 goed van start kunt gaan met je marketingaanpak. Doe ook je voordeel met onderstaande, waardevolle trends:

  1.     Doelgroepfocus
  2.     Automatiseren en optimaliseren van de gastreis
  3.     Focus op individueel vermaak
  4.     Affiliate marketing
  5.     Native en video advertising
  6.     Conversieoptimalisatie met eye-tracking en prototyping
  7.     Self service en self-check-in

Ben je benieuwd hoe je deze tips toe kunt passen binnen je eigen recreatiebedrijf? Op https://www.effecty.nl/kansen-in-de-leisurebranche-voor-2021/ worden in hun blog 'Kansen in de leisure branche voor 2021' de bovengenoemde 7 trends toegelicht!

Rest ons niks anders dan jou fijne feestdagen & een succesvol en gezond 2021 toe te wensen, waarmee we de hoop uitspreken dat we snel terugkeren naar de oude en vertrouwde situatie.


Met dank aan (auteur): Rob Stevens. Hij is als Account Manager bij Stratech verantwoordelijk voor de softwareoplossing Stratech-RCS.

Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie

Met de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie heb je inzicht in je eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van vele miljoenen aan omzet, bezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht.

Met behulp van de Benchmark kun je zien of jouw recreatiebedrijf echt goed presteert en stelt je in staat de behaalde resultaten in het juiste perspectief te plaatsen. Door deze inzichten kun je betere en onderbouwde beslissingen nemen. Op basis hiervan kun je:

  •     Marketingbudget op het juiste moment inzetten
  •     Meer rendement uit je accommodaties halen
  •     Hogere bezettingsgraad realiseren
  •     Meer omzet genereren

Meer informatie: www.stratech.nl