Uit onderzoek van kortingswebsite Tikata blijkt dat een gezin van vier personen in 2020 aan de kassa van een dagattractie gemiddeld € 96,58 kwijt is; vs. € 94,46 in 2019. Een stijging van 2,2%. Ook blijkt dat er minder met het kortingsinstrument wordt gewerkt.

Uit onderzoek van kortingswebsite Tikata blijkt dat een gezin van vier personen in 2020 aan de kassa van een dagattractie gemiddeld € 96,58 kwijt is; vs. € 94,46 in 2019. Een stijging van 2,2%. Ook blijkt dat er minder met het kortingsinstrument wordt gewerkt.

Voor het vierde jaar op rij heeft Tikata de prijzen van 35 dagjes uit in Nederland, België en Duitsland onderzocht.

Kortingsacties dagattracties

Door online te zoeken naar tickets met een voordeeltje, is er dit jaar iets minder korting te halen dan in 2019, maar is 20% korting is nog steeds mogelijk De echte kortingsknallers met spaaracties (o.a. Jumbo) en abonnementen (o.a. ANWB) laten het dit jaar afweten. Daar is nog steeds een mooie korting te halen, maar wel 26% minder dan vorig jaar.

In 2017, 2018 en 2019 kon fors meer bespaard worden door mee te doen aan spaaracties van bijvoorbeeld de supermarkten. Met deze acties betaalde hetzelfde gezin in 2019 slechts € 38,39 per uitje. Een korting van bijna 60% ten opzichte van de kassaprijs. In 2020 leveren diezelfde acties minder voordeel. Het gezin is dit jaar in deze berekening een tientje meer kwijt (€ 48,37).

Naast kortingen zijn er ook andere deals mogelijk, zoals bijvoorbeeld het bieden van een extraatje. Dat is volgens Matthijs Poelmans van Tikatadeals nog geen categorie met veel nieuwe ontwikkelingen: "We hebben direct na de corona-opening inderdaad een aantal deals gezien met bijvoorbeeld 'een gratis ijsje' bij Madurodam en De Waarbeek is overgestapt op het all-inclusive concept, maar echt anders dan vorig is dat niet."

Verschillen dit jaar groot

Opvallend is ook dat de verschillen tussen de uitjes dit jaar groot zijn. Zo verschillen de kassaprijzen van de 35 dagjes uit flink ten opzichte van vorig jaar (van 5% goedkoper tot 16% duurder). Zo steeg de kassaprijs voor de Efteling bijvoorbeeld fors (7,1%), maar zijn Toverland en Walibi aan de deur goedkoper geworden.

Ook de verschillen met de te behalen online korting tussen de parken werden groter en verschillen de prijzen met spaarpunten en bonnetjes zelfs nog meer. Dat komt onder meer door het wegvallen van de Air Miles deals. Kreeg je in 2019 nog een mooie korting op Archeon tickets, maar omdat de Air Miles deal er dit jaar niet is, betaal je zomaar 68% meer dan vorig jaar.

Situatie in België en Duitsland

Poelmans kijkt ook nog even over de grens: "De stijging van de kassaprijzen in België en Duitsland is gelijk aan Nederland. Qua korting is daar echter iets minder veranderd omdat je in Duitsland en België altijd al veel minder spaaracties had. De grote acties zoals bij Jumbo, Albert Heijn en Air Miles had je in België en Duitsland toch al niet. Wat dat betreft blijft Nederland, voor zover wij weten, toch het land van de bonnetjes."

Bron en meer informatie: www.tikatadeals.com

Ontwikkelingen rond prijsstelling

Op het gebied van prijsstelling bij attractieparken zijn nog meer ontwikkelingen gaande. Zo maken steeds meer parken gebruik van dynamic pricing, waardoor een kaartje op een rustiger moment goedkoper is. De coronacrisis heeft ook gezorgd voor creatieve concepten rond prijsstellingen. Zo bieden diverse parken een goedkoper ticket per dagdeel of voor de avondopenstelling. Steeds vaker worden in parken 'special events' georganiseerd, die meestal tegen een wat hogere prijs in de markt worden gezet. Denk bijvoorbeeld aan de Halloween events.

redactie Pretwerk.nl