Lessen en trends vanaf de Europese Recreatie vakbeurzen

Afgelopen maand werden er op meerdere plekken in Europa vakbeurzen georganiseerd. Dwarsdenker Hans van Leeuwen was op meerdere locaties aanwezig; de Recreatie Vakbeurs Hardenberg, de Salon SETT in Frankrijk, De HolidayParkShow in Birmingham, de FSB in Keulen en de IAAPA Expo Europe in Wenen. Vrijwel overal is de sector zich aan het heroriënteren op een nieuwe situatie die is ontstaan na de coronaperiode.

De Britten maken, met succes, veel werk van het winterseizoen

Van Leeuwen: “Het najaar staat voor mij altijd in het teken op zoek naar innovaties, noviteiten en luisteren wat “collega” experts presenteren op de vele podia. Na een druk reisschema in de afgelopen weken staat alleen Festivak in België op mijn To Do list. “

Thuismarkt Nederland is volop in beweging

Als eerste komt de Recreatie Vakbeurs in Hardenberg aan bod. Van Leeuwen ziet op zijn ’thuismarkt’ volop ontwikkelingen: “Waar ik vooral op let is welk aanbod oververtegenwoordigd is! Dat zegt veel over de marktontwikkelingen. In Hardenberg was er een overvloed aan standhouders met App’s, boekingplatformen, ticketing, online marketing en andere software. In dit segment is enerzijds sprake van een overaanbod en verdringingsmarkt. Aan de ene kant geeft dit ook aan dat recreatiebedrijven behoefte hebben aan inzicht in financiële resultaten, data en het slim optimaliseren van de bedrijfsresultaten via o.a. dynamic pricing. We staan met z’n allen aan de vooravond van een zeer noodzakelijke professionaliseringsslag bij recreatiebedrijven; ook het MKB moet daarin mee. Bedrijfsvoering wordt steeds meer gestuurd op basis van data, met een scherp oog voor (online) klantervaringen, prijsoptimalisatie en average daily rate (ADR). Dat verklaart enerzijds de opmars van de ketens, met Roompot/Landal en Dormio/Summio voorop; maar ook Siblu – Sandaya – CapFun – Bounce – MonkeyTown- De Beren – Fletcher Hotels groeien stevig door. In de Nederlandse recreatiesector is schaalvergroting op dit moment de norm voor het optimaliseren van rentabiliteit! OM de ervaring van de gasten te optimaliseren wordt via slimme tools gestuurd op het volgen van de klantreis; van oriëntatie – boeking – aankomst – verblijf en after-sales. Veel ‘zelfstandige’ recreatieondernemers zonder opvolging zien een natuurlijke toekomst voor hun bedrijf binnen de kaders van een ketenbedrijf. Toch blijft er ook voldoende ruimte voor zelfstandige bedrijven die snappen dat alleen ‘data’ niet zaligmakend is en hun meerwaarde blijven halen uit het persoonlijk contact met hun gasten. En daar heb je de Leefstijlvinder van de brancheorganisaties niet echt voor nodig!”

De Britten varen hun eigen koers

Dat bleek wel op de HolidayParkShow in Birmingham. Waar ANWB en ACSI in Nederland de bekende platformen zijn is dat bij de Britten het in Nederland onbekende Pitchup.com! Zij zijn actief in meer dan zestig landen en wereld marktleider! Er is slechts een handjevol recreatiebedrijven uit Nederland actief op dit platform.

Zij presenteerden o.a. bovenstaande grafiek met daarop de effecten van corona met diverse boekingsexplosies voor en na- de Corona! In veel sectoren is de Corona een zwarte bladzijde maar voor de verblijfsrecreatie is het een Gamechanger! Alles verloopt in een hogere versnelling. PItchup constateert dat de online boekingen (e-commerce) na corona zo’n 40% hoger liggen dan voor Corona. Bij alle deelsectoren van de verblijfsrecreatie staan de seinen op groen; van camping tot bungalowpark en van Glamping tot Camperaars. Maar blijft dat wel zo of is er sprake van een tijdelijk effect.?”

De volgende effecten zijn twee jaar na de strenge coronamaatregelen nog altijd merkbaar;

  • Meer binnenlandse boekingen (vakantie in eigen land)
  • Gemiddeld 15% hogere bezetting (Er wordt ook minder gevlogen.)
  • Voorjaar; 45% toename in boekingen 
  • Herfst 14% meer boekingen 
  • Winterseizoen: bijna 156% meer boekingen

Andere opvallende consumententrends die van invloed zijn op de bezetting, opbrengst en toekomstige investeringen waren volgens diverse sprekers;

  • Baby Boom generatie, 65 kan zich vrij gemakkelijk een bungalow- mobilhome kopen
  • Nieuwe generaties geen Big Spenders; reserves ontbreken voor investeren in recreatief vastgoed
  • Voor hogere conversie boekingen gebruik Pod i.p.v. Lodge
  • ROI, gemiddels tussen de 3 tot 5 jaar
Pods zijn in trek

Scoren in de (Britse) zoekmachines

Wie via online marketing en website optimalisatie de boekingen een boost wil geven op de Britse markt moet rekening te houden met de volgende onderwerpen.; Welke extraatjes bied ik – vriendelijke benadering – Aandacht voor de omgeving en locale cultuur – flexible boekingsopties. Bij accommodaties die een review score van boven de 93% halen zijn eigenlijk al deze elementen aanwezig. 

Andere triggers voor betere zoekresultaten:

  • Glamping 53%,
  • Pods 41%,
  • Bell tent 19%,
  • Sheppard Home 10%,
  • met als klapper de Hottub 200 %.

Andere zoekwoorden die de resultaten een boost kunnen geven zijn: laadpaal, honden en Adults Only.

Vending machines – …..maar of het ook lekker is?

Resumé;

Uiteraard valt er nog veel meer te vertellen over mijn bezoeken aan al die buitenlandse vakbeurzen. De ontwikkelingen die we zien op de vakbeurzen vallen grotendeels samen met trendmatige ontwikkelingen die al meerdere jaren geleden in gang zijn gezet. Enkele conclusies uit de beursbezoeken:

  • Het aandeel van traditionele speeltoestellen bij vakantieparken maar ook in het publieke domein zal structureel afnemen.
  • Het buiten (be)leven krijgt een enorme boost en als gevolg daarvan zien nieuwe concepten van wellness de markt zullen betreden, die ook deels de traditionele vakantiewoningen gaan verdringen.
  • Glamping zal evolueren tot ultra luxe accommodaties in een bijzondere natuurlijke omgeving en het Boutique Hotel zal in de toekomst haar plek vinden in de nabijheid of als onderdeel van campings en vakantieparken op een bijzondere ligging.
  • De eerste mobilhomes, vakantiehuizen of appartementen zonder keuken zullen hun intrede doen en richten zich hier in toenemende mate op de short stay en workcation.
  • Om het gemis aan voldoende arbeidskrachten op te lossen zien wij steeds meer ruimte voor vending machines in food en retail. Op de werkvloer zal de robot steeds meer functies overnemen.
  • Verder zien we de invloed van gedwongen duurzaam ondernemen om energie kosten te besparen. Duurzaamheid zal op alle lagen binnen de exploitatie zijn intrede doen. Tot nu toe zien wij daar (nog) te weinig terug op de vele vakbeurzen.
  • De komende jaren staat het rendement onder druk en zullen marges kleiner worden. Antwoorden zullen gevonden worden in de ketenvorming – schaalv ergroting en/of door de dinitalisering van de organisatie en daarmee de slagvaardigheid te vergroten.

Wie vragen heeft over deze BLOG mag mij een reactie sturen naar hans@pleisureworld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *