Een nieuwe rol voor darkrides?

Achtbanen hebben binnen attractieparken een grotere attentiewaarde dan darkrides. Nu grote achtbanen dalen in prijs (alhoewel stijgende materiaalkosten de prijs opnieuw de lucht injagen), krijgen aanbieders van darkrides het steeds lastiger met positionering.

De darkride Marsipulami (by Boldmove)

Zij worden a.h.w. gedwongen om andere attractie-concepten te ontwikkelen die kleiner, slimmer en uiteindelijk goedkoper zijn. Die compacte rides blijken ook weer aantrekkelijk voor nieuwe locaties zoals FECs en winkelcentra.

Benoit Cornet (m) op bezoek in Amsterdam

Dat is een van de conclusies uit het interview met Benoit Cornet, CEO van conceptontwikkelaar Boldmove Nation en board member van de Themed Entertainment Association (TEA). Cornet: “Die compactere attracties vervullen een andere rol binnen een attractiepark. Zo hebben ze een minder grote oppervlakte nodig, waardoor er makkelijker een plek te vinden is binnen een bestaande parkstructuur. Het is voor ons, als conceptontwikkelaars, een uitdaging om die nieuwe attracties tegen een lager kostenplaatje te realiseren, zonder al te veel in te leveren aan belevingswaarde en capaciteit. We kunnen hiervoor putten uit onze eigen marktkennis in combinatie met een zeer sterk internationaal partnernetwerk van experten in onder meer storytelling, experience design, media-ontwikkeling, activation, ride engineering, etc .”

Een attractie starten vanuit ‘problem solving’

Cornet startte BoldMove Nation BV samen met zakenpartner Anja D’Hondt in 2021, nadat hij zijn bedrijf Alterface had verlaten. Met Boldmove Nation keert Cornet naar eigen zeggen weer terug naar de ontwerptafel: “Ik wil me meer richten op ‘problem solving’. De marktbehoefte verandert en daar moet je ook de attractieconcepten op aanpassen. In attractieparken is er bijvoorbeeld steeds minder ruimte voor grote projecten die veel oppervlakte opeisen, en er is ook vaak onderbenutte ruimte met weinig beleving. Dat is voor ons een reden geweest om compactere attracties te ontwikkelen.  Met de Smash & Reload hebben we door een roulerende setting, en gebruik van interactieve projecties, veel ruimte kunnen winnen. Onze nieuwst VR attractie ‘Waterslider VR’ past zelfs in een zeecontainer. Deze attractie werd origineel ontwikkeld als simulator van waterglijbanen voor landen waar mannen en vrouwen liever niet in badkleding samen komen, en is bovendien rolstoeltoegankelijk. Ook dit is een vorm van problem solving, met oog voor inclusiviteit.  Als je eenmaal een nieuwe attractie hebt ontwikkeld, dan zie je vaak weer kansen voor andere toepassingen. Zo is de Waterslider VR een vernieuwende attractie met leuke virtual reality beleving voor gasten van zwembaden en waterparken. De compacte Smash & Reload, die je in een ruimte van 12 x 12 m kunt plaatsen, biedt bijvoorbeeld ook opportuniteiten voor een winkelcentrum of FEC.”

Nieuwe technieken, nieuwe kansen

Ook de ontwikkeling van nieuwe technieken biedt de attractiemarkt nieuwe kansen. Zo heeft de opkomst van interactieve projectietechniek, Virtual Reality en Augmented Reality geleid tot vele nieuwe concepten. Cornet wil op dit gebied een voorloper zijn: “Als je nieuwe attracties wilt ontwikkelen, moet je beschikken over een uitgebreide toolkit aan mogelijkheden. De kleinere compactere darkrides hebben een bescheidener prijskaartje en dus moet je daar ook je ontwerp op aanpassen. Door standaardisering van de basistechniek kun je de kosten drukken. Voor het park geldt dat zij door de kleinere gebouwen ook geld besparen. Of er kan aan een bestaande ruimte een nieuwe invulling worden gegeven, zo herbestemmen we momenteel een voormalige 4D-cinema naar een Smash & Reload dark ride. Verder kiezen wij er voor om bij onze attracties ook een leuke story en thematisering toe te voegen. De attractie zelf, vaak een spelvorm, bepaalt de aantrekkelijkheid. Waar je zeker niet op moet bezuinigen is de zintuigelijke kwaliteit van een attractie. Het beeld en geluid moet van topkwaliteit zijn en ook gevoel en geur spelen een rol bij de totaalbeleving.

De blijvende rol van IP

Volgens Cornet blijft ook de Intellectual Property (de bekende karakters) voor een attractie van grote meerwaarde. Zelf heeft BoldMove een contract afgesloten met Mediatoon Licensing, dat o.a. de cartoonhelden als Marsupilami en Lucky Luke in beheer heeft. Als we vragen of de meeste A-merken op het gebied van IP inmiddels toegewezen zijn, heeft Cornet wel een alternatief: “Je kunt een B-label vrij goed terugbrengen naar een A-label als je daar maar voldoende media-aandacht mee weet te creëren. Wij hebben bijvoorbeeld de Marsupilami gebruikt in onze attractie, die we profileren als een duurzaam maatje tijdens je avonturen. In België en Frankrijk is het karakter van ‘de Marsupilami’ nog bij een brede doelgroep bekend, ook via Robbedoes. Er is een nieuwe digitale game voor Playstation en binnenkort komt er een kinderserie naar diverse TV zenders. Zoiets kan het karakter een sterke impuls geven en meer richting A-label stuwen. Onze IP houder heeft inmiddels 400 kwaliteitsproducten rond de Marsupilami ontwikkeld voor een sterk merchandising programma. Het Zuid-Franse Parc Spirou heeft als eerste een Marsipulami zone met attracties rond deze IP ontwikkeld. Daar blijkt dat de verkoop van de producten een echte kaskraker is, waarmee de meerkosten van de IP licentie makkelijk worden terugverdiend.”

Boldmove Nation is een vrij jong bedrijf, en bovendien gestart tijdens een crisisperiode, maar heeft vrij snel een sterke reputatie en portfolio kunnen opbouwen. Door creativiteit, engagement en marktkennis is het team samen met partners de eerste attracties aan het ontwikkelen en zelfs installeren. Ook met locaties in Nederland en België zijn vergevorderde gesprekken over plaatsing van attracties – soms op onverwachte locaties. Daarover binnenkort meer informatie op deze website.

Met dank aan: Benoit Cornet van www.boldmove-nation.com

“Wij zijn op zoek naar een inspirerende locatie in een Nederlands pretpark, vakantiepark of toeristische locatie om samen een all-family en superfun topattractie neer te zetten met interactiviteit, virtualreality of augmented reality. Er zijn meerdere leuke, bekende IPs en thema’s mogelijk – tropical, dino, western, forest, food – tot een volledig op maat ontworpen thema en karakter. Ons team staat in voor experience design, storytelling, media content met integratie van geavanceerde en bewezen technologie, alsook volledige installatie met veiligheidskeuring, in nauwe samenwerking met uw eigen experten. Contacteer ons snel voor een unieke en fantastische bezoekerservaring!”

Benoit Cornet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *