Display banners; voor een boost van je naamsbekendheid en websiteverkeer

Waterpret, vrolijke animatie op een vakantiepark, glamping aan het water. Het beeldmateriaal van vakantiebestemmingen en accommodaties kun je goed inzetten om meer bekendheid te krijgen en om verkeer naar je website te genereren. Dit beeldmateriaal kun je inzetten via Display advertising in Google advertising. 

In deze blog legt Jaimy van Eenennaam van RED Online marketing je uit wat Display advertising is, waarom je Display advertising in moet zetten, de afmetingen die je kunt gebruiken voor Display Advertising en krijg je een aantal voorbeelden van banners die RED Online bij andere reis- en recreatiebedrijven heeft ingezet.  

Wat is Display advertising?

Waarschijnlijk heb je wel eens eerder op websites een aantal banners van andere bedrijven zien staan. In onderstaand voorbeeld zie je bijvoorbeeld een banner van Kiosk op nu.nl. 

Met Display advertising kun je je banners tonen op websites van derden. Via Google advertising kun je zelf bepalen op welke websites je je banners wilt tonen. Zorg ervoor dat je dus websites uitkiest waarvan je weet dat jouw doelgroep wel eens deze website bezoekt. 

Je kunt ervoor kiezen om stilstaande of bewegende banners in te laden in de campagne. Bewegende campagnes vallen meer op en zullen zorgen voor meer klikken op de banner en dus een hogere CTR (click through rate).

A/B testen van Display advertising

In Google advertising kun je de resultaten van jouw banners zien. Om te meten welke soort banners het beste werken bij jouw doelgroep kun je a/b testen uitvoeren. Je ontwerpt hiervoor 2 verschillende bannersets die verschillende elementen bevatten. Zo kun je onderscheid maken in button tekst, button kleur, foto of titel. De verschillende banners laat je naast elkaar lopen (50/50). Vervolgens kijk je wekelijks naar de resultaten en bekijk je welke banner beter presteert. Waar wordt meer op doorgeklikt? Hoeveel boekingen/ticket aanvragen levert mijn banner op? Zo kun je na een aantal dagen/weken (afhankelijk hoeveel data je campagne heeft verzamelt) besluiten om de best presterende banner aan te laten staan en de andere banner uit te zetten.

Waarom Display advertising?

  • Meer bekendheid

Wanneer je een reis- of recreatiebedrijf bent dan wil je de bekendheid van je bedrijf vergroten. Mensen gaan je onthouden als ze je vaker voorbij zien komen. Display banners zijn een goede manier om je bekendheid te vergroten. Op deze manier kun je potentiële klanten bewust maken waarom ze naar de bestemming moeten komen of jouw accommodatie moeten boeken. Door opvallende banners in te zetten zorg je voor bekendheid en ook meer verkeer naar je website. 

  • Retargeting van klanten 

Je kunt er ook voor zorgen dat je eerdere bezoekers van je website ‘retarget’.
Stel dat websitebezoekers een bepaalde bestemmingspagina hebben bekeken, dan
kun je een campagne zo inrichten dat deze doelgroep een relevante banner te zien 
krijgt van deze bestemming. Doordat potentiële klanten vaker een bestemming of accommodatie voorbij zien komen zorg je ervoor dat je blijft hangen in het
geheugen waardoor er eerder op aankoop over wordt gegaan.  

  • Specifieke targeting

Ken je jouw doelgroep goed en weet je voor jouw reis- of recreatie organisatie op welke websites jouw doelgroep zich bevindt? Dan kun je dit erg goed gebruiken bij Display advertising. Je kunt heel gericht kiezen op welke websites je je banners wilt tonen. 

  • Visuele kracht

Vergeleken met zoekadvertenties (Search) kun je door middel van Display
advertenties veel beter je brand naar voren brengen. Afbeeldingen, kleuren,
en lettertypes kun je inzetten wat past bij jouw bedrijf. Zo herinneren (potentiële)
klanten zich hoe jouw merk eruit ziet en wat je als bedrijf aanbiedt.

Afmetingen 

Er zijn 20 verschillende formaten die je voor Display kunt inzetten. Advies is om alle formaten te gebruiken zodat je voor elke grootte advertentieruimte in aanmerking komt. 

Vierkant/ rechthoekigVerticaalHorizontaalMobiel
200 x 200120 x 600468 x 60300 x 50
240 x 400160 x 600728 x 90320 x 50
250 x 250300 x 600930 x 180320 x 100
250 x 360300 x 1050970 x 90
300 x 250970 x 250
336 x 280980 x 120
580 x 400

Een aantal voorbeelden van Display Banners

Met dank aan:

Jaimy van Eenennaam, conversiespecialist bij RED Online Marketing

“Wil je meer naamsbekendheid en meer verkeer naar je website genereren en wil je hiervoor Display banners inzetten voor jouw organisatie? Neem contact op! We helpen je graag bij het opzetten van de banners en inregelen van de Display advertenties.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *