Doelgroepen sportbeoefening in kaart gebracht

Richt jij je op sportieve doelgroepen? Dan biedt het rapport ‘Uitstappers en doorzetters’ van het Sociaal Cultureel Planbureau, nuttige achtergrondinformatie. Vanuit de overheid wordt bekeken hoe Nederlanders meer in beweging kunnen worden gebracht. Daar kan ook het commerciële sportieve en actieve aanbod prima op inspelen.

uitstappers en doorzettersIn dit rapport beschrijven de auteurs de sportdeelname en tijdsbesteding aan sport met persoonskenmerken en sociale achtergronden zoals sociale contacten, beschikbare (vrije) tijd en culturele normen en waarden.

Wist je bijvoorbeeld dat:

  • De groep 50-79-jarigen is tussen 2001 en 2011 duidelijk meer gaan sporten.
  • Hoe ouder men wordt, hoe minder men sport.
  • Lichaamsbeweging en gezondheid zijn voor 50-plussers een belangrijk motief om aan sport te doen.
  • Méér bezoek aan horeca, feestjes of evenementen vergroot de kans op sporten.
  • Mensen die meer geld te besteden hebben, doen meer aan sport.
  • Jongens sporten langer per week dan meisjes.
  • Activiteiten als lezen, sociale contacten en vrijwilligerswerk of informele zorg krijgen prioriteit boven meer sporten.
  • Kinderen vormen voor vaders geen reden om minder te sporten. Veel moeders gaan, zodra het jongste kind naar de basisschool gaat, in de ochtend sporten.
  • Voor 50-plussers: Bewegen en sporten zijn goed voor de gezondheid; samen sporten helpt eenzaamheid voorkomen en stimuleert om actief te blijven.

Meer informatie en gratis download van het rapport: www.scp.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *