23 april 2014

Efteling promotie in leegstaande etalages

De Efteling heeft een nieuwe opvallende manier gevonden om het jubileumboek onder de aandacht te brengen. Dit gebeurt in tijdelijk leegstaande etalageruimten in grote winkelcentra. Passanten kunnen bij deze pop-up WebWindow etalages met hun smartphone een code scannen en daarna een virtueel kijkje in het boek nemen.

Interactief
Bart de Boer van de Efteling licht toe: “De mogelijkheid om via je mobiele telefoon het boek te bekijken en zelfs direct aan te schaffen is nieuw voor Nederland. Het concept past heel goed bij de Efteling. Want met deze interactieve etalages bieden we de consument beleving, en dat is nu juist waar het ook in het boek om draait.”
Er is voorlopig gekozen voor drie locatie: In de Tilburgse Emmapassage, op Hoog Catharijne in Utrecht en in Winkelcentrum de Barones in Breda. De opvallende en sfeervol ingerichte etalages zijn ongeveer een maand te zien.

Winst voor winkelcentrum
Het is voor exploitanten van winkelcentra ook een nieuw fenomeen. Zij zijn volgens een woordvoerder van De Efteling erg blij met deze ontwikkeling; het geeft meer beleving dan afplakken of pop-up winkels; “Op deze manier blijft er voor bezoekers van het winkelcentrum altijd iets te zien en te beleven. Ook de winkeliers zijn blij met deze hoogwaardige invulling.” Het enthousiasme kent wel z’n grenzen, want De Efteling moet wel gewoon betalen voor het gebruik van de ruimte. De Efteling vindt het nog te vroeg om nu al te zeggen of ze dit soort campagnes vaker gaan uitvoeren.

Op Pretwerk besteedden we in augustus 2011 al eens aandacht aan deze vorm van promotie: Showvertising

meer netwerken