Welkom in de Zorg; visie op zorg en gastvrijheid

‘Welkom in de zorg, vakbeurs voor dienstverlening en gastvrijheid binnen de zorg’, wordt 14 en 15 mei georganiseerd in de Jaarbeurs Utrecht. Hans de Vries bekeek deze beurs met een ondernemersbril; welke kansen biedt de combinatie van zorg en gastvrijheid en welke nieuwe producten worden aangeboden.

Zorgtotaal’ is de bekende grote vakbeurs die om de 2 jaar wordt gehouden en waar letterlijk alles wordt getoond. Daardoor kwamen de zakelijke dienstverleners en aanbieders van ‘faciliterende’ producten moeilijker uit de verf. Vandaar dat een eigen beurs is georganiseerd rondom dienstverlening en gastvrijheid: www.welkomindezorg.nl De beurs is niet groot, eerder intiem en passend bij het thema. De inspiratiesessies en beursactiviteiten rondom o.a. maaltijdbeleving, gastvrijheid en social media zorgen voor een welkome afwisseling.

Een deel van de exposanten kennen we van andere beurzen (zoals Vervoort meubelen, Danone, distriVers, Rational, Iseco, Friesland-Campina) en leggen zich (nu) ook toe op de zorg. Trainings- en adviesbureaus zijn er te vinden die gastheerschap uitleggen (o.a. Attend Hospitality at work, De roos & spetters, Meerkleur!) en gastvrijheid als onvoorwaardelijke marketingstrategie promoten (KIMspiration). Maar ook de vereniging Hospitality Management Nederland is present, met o.a. een bezinningsruimte.

De opvallendste stands en boodschappen?

zorg 365soep uit automaat -Natuurlijke warme soep uit een automaat: 365soup biedt prachtig vormgegeven dispensers, ‘at work, to school en to go’. De cup-a-soup in een kant-en-klare smaakvolle versie. Geproefd en goed bevonden!
zorg grote merken duurzaam De individualisering in foodproducten, in gemak en keuzemogelijkheden. Voor de zorg (en leisure) bieden food-producenten kleinere verpakkingen en ‘zelf-eenvoudig-klaar-te-maken’ producten. Hotel- of bungalowgasten kunnen (net als thee of koffie) ook zelf sappen, smoothies en soepen maken. Zie o.m. Oerlemans verse en diepgevroren groenten & fruit (www.oerlemans-foods.nl) en Unilever (o.a. unox soepen). De stand van deze merken doet erg denken aan de nieuwe La Place in Leiden met de kruiden- en groententuin op het dak.
zorg Schoenenpoetsen als tijd met klant doorbrengen Een schoenpoetser (‘laat hier uw schoenen poetsen en ontvang persoonlijk advies’) die terecht bewijst dat de schoenpoetser niet alleen een dienst verricht (een klant blij maken met glimmende schoenen) maar ook enkele minuten kwali-tijd doorbrengt met de klant om hem nader te leren kennen en een band met hem op te bouwen (www.fransmuller.nl) / (www.poetscompagnie.nl).

De leisure branche is natuurlijk dag in dag uit bezig met gastheerschap. In dat opzicht kan de zorg leren van de horeca, hotellerie, dag- en verblijfsrecreatie. Maar is in de leisure ook sprake van ‘gast-vrijheid’, ‘gasten-zorg’ en ‘optimale gastvrijheidsbeleving’? Zeker niet in alle gevallen. Misschien dat wij daar nog van de zorg kunnen leren?

Meer informatie: www.welkomindezorg.nl (nog open op 15 mei tot 17.00 uur)

Met dank aan:

Hans de Vries, LeisureNL, buro voor vernieuwing

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *