Hoe blijf je als recreatiebedrijf uit de gevarenzone?

De Rabobank gaat er van uit dat zowel de dag- als verblijfsrecreatie in 2013 en 2014 een lichte volumedaling doormaken. Met name bedrijven die zwaar zijn gefinancierd of die de afgelopen jaren onvoldoende hebben geïnvesteerd, lopen extra risico.

onderbezetting
onderbezetting

Onlangs werden de gegevens van Cijfers en Trends weer geactualiseerd. Daarin geeft de Rabobank haar verwachting op ontwikkelingen in de verschillende deelsectoren in de economie. Voor de recreatiesector zijn de voorspellingen ongunstig. Met name de overvolle markt speelt de sector parten. Daar komt ook nog eens concurrentie bij vanuit branchevreemde hoek; Bedrijven die ‘horeca en recreatie’ als bijproduct aanbieden.
Link naar Cijfers en Trends Horeca en Recreatie.

Gevarenzone
Annemarie Kuijer de Groot, sectormanager Horeca en Recreatie bij de Rabobank geeft aan welke bedrijven het meeste risico lopen: “We zien dat vooral bedrijven met zware financieringslasten en bedrijven die de afgelopen jaren te weinig hebben geïnvesteerd in vernieuwing, extra risico lopen. De consument is veeleisend en bedrijven die minder presteren komen in een vicieuze cirkel terecht;

  • – minder investeren ==>
  • – minder kwaliteit en beleving ==>
  • – slechtere beoordelingen op het transparante internet ==>
  • – minder boekingen ==>
  • – minder rendement ==>
  • – minder investeren ==>

Het is voor veel (familie)bedrijven lastig om uit deze neerwaartse spiraal te geraken. Daarvoor moet er meestal nieuw (eigen) vermogen worden aangetrokken. ”De banken zijn kritischer geworden bij het verstrekken van leningen. Bij de Rabobank is nu nog meer de focus op de cashflow van een onderneming. De investering moet kunnen worden terugverdiend, en deze terugverdientijd van de investeringen is de afgelopen jaren aanzienlijk verkort. Tegelijkertijd is de waarde van het onderpand van veel recreatiebedrijven aanzienlijk gedaald’; Voor sommige parken wel met 35%”

Oplossingen
Bedrijven die in de vicieuze cirkel dreigen te komen moeten bijtijds hun bakens verzetten. Naast het strak sturen op kosten kan de ondernemer ook;

  • – Nieuw risicodragend kapitaal aantrekken en daarmee investeren in vernieuwing en beleving. Crowdfunding is een nieuwe financieringsbron die vooral in de horeca wordt ingezet. (Echter nog wat minder toegepast in de kapitaalintensieve verblijfsrecreatie.)
  • – Lering trekken uit de vele recensies van klanten op diverse beoordelingsites en daar op inspelen met de klantbenadering en deze kennis gebruiken om gericht te investeren.
  • – Samenwerking zoeken met andere aanbieders van recreatie en horeca; om zo met gezamenlijke marketingcampagnes en arrangementen, de klant te blijven trekken en meer te kunnen bieden. (Zie ook de nieuwste MKB visie van de Rabobank.)

Met dank aan:
Annemarie Kuijer De Groot
Sectormanager Horeca en Recreatie, Rabobank

 

Tijdens de Nationale Netwerk Lunch, op 25 november in Gorinchem, komt de Rabobank toelichten wat de mogelijkheden zijn van crowdfunding voor de recreatiesector.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *