Met een nieuw aanbod fietsroutes en vernieuwde wandelnetwerken lanceert het Provinciebedrijf Westtoer een nieuw West-Vlaams themajaar over fietsen en wandelen. Op het fietsnetwerk van ruim 3000 kilometer werden 25 nieuwe bewegwijzerde routes ingericht.
In dit themajaar presenteert Westtoer ook de uitbreiding van het wandelnetwerk Heuvelland. Het nieuwe merk Visit West[1]Vlaanderen overkoepelt het fiets- en wandelaanbod. “In 2022 telden we in West-Vlaanderen 6,8 miljoen recreatieve fietsers. De fiets- en wandelroutes blijven een unieke troef voor het toeristisch-recreatief aanbod in de vier regio’s”, zegt Sabien Lahaye-Battheu, gedeputeerde en voorzitter Westtoer. “Recreatie is het belangrijkste speerpunt van Westtoer in 2023. Het West-Vlaams fietsnetwerk bestaat 17 jaar, de flexibiliteit om zelf je fietsroute samen te stellen wordt erg geapprecieerd. Uit onderzoek blijkt ook dat veel fietsers het net makkelijk vinden om de hele fietstocht dezelfde routeborden te volgen. Het aanbod van fietsnetwerk en bewegwijzerde fietsroutes blijft een unieke troef voor het toeristisch-recreatief aanbod in de vier regio’s. Het fietstoerisme is goed voor een jaaromzet van ongeveer 120 miljoen euro”.
25 nieuwe fietsroutes: elke stad/gemeente een Westtoer-fietsroute
In het themajaar presenteert Westtoer 18 nieuwe fietsroutes, 7 routes zijn vorig jaar al voorgesteld. De nieuwe routes vervangen een reeks klassieke bewegwijzerde lusvormige routes. De nieuwe trajecten zorgen voor een betere spreiding over de hele provincies. In elke West-Vlaamse stad/gemeente is nu een Westtoer-fietsroute aanwezig. Alle bewegwijzerde fietsroutes zijn geïntegreerd in het fietsnetwerk en staan vermeld op de vier fietsnetwerkkaarten. Via de knooppunten kunnen fietsers op een bewegwijzerde route een tocht korter of langer maken.
Extra wandelplezier
West-Vlaanderen telt momenteel 14 wandelnetwerken. Met de knooppunten kunnen wandelaars een eigen route uitstippelen of een bewegwijzerde suggestiesroutes volgen op dezelfde wandelnetwerkkaart. Dit voorjaar wordt het wandelnetwerk Heuvelland uitgebreid richting Wulvergem, Mesen en Wijtschate. Ook de verbinding met het wandelnetwerk Hoppeland en Ieperboog wordt dit jaar gerealiseerd.
Nieuwe uitkijkpunten en picknickplaatsen
In het project Horizon 2025 worden plannen gemaakt om tegen 2025 in totaal 20 à 25 uitkijkpunten te realiseren. Er zijn de voorbije jaren al tien uitkijkpunten voorgesteld. Ruim 300.000 bezoekers konden genieten van de mooie vergezichten. Binnen afzienbare tijd worden nog een reeks uitkijkpunten voorgesteld (Klankpanorama Dranouter, Kerktoren Lissewege, Sint-Annakapel Dentergem, Kerktoren Lissewege, Westerpunt De Panne, Belfort Menen, Pompentoren Eernegem). De Provincie West-Vlaanderen en Westtoer hebben al 34 nieuwe picknickzones ingericht langs de fiets- en wandelnetwerken. Volgens de planning zal tegen eind 2024 in elke West-Vlaamse stad/gemeente minstens één picknicklocatie ingericht zijn. Het picknickmeubilair is ontworpen door topdesigner Stefan Schöning. Ook via het subsidiereglement ‘Beleef West-Vlaanderen’ kunnen toeristische actoren zorgen voor extra beleving.
Nieuwe fiets- en wandelbox
Voor het Brugse Ommeland, de Kust, de Leiestreek en de Westhoek zijn vier nieuwe fietsnetwerkkaarten verkrijgbaar. De nieuwe kaarten bevatten niet enkel het knooppuntennetwerk maar tonen meteen ook de suggestiesroutes. De kaarten kregen hiermee ‘een extra laagje’ maar aan de knooppunten zelf werden geen wijzigingen aangebracht. Recreanten die in het verleden reeds een kaart kochten kunnen deze probleemloos blijven gebruiken. Een nieuwe pocket bundelt alle bewegwijzerde fietsroutes, aangevuld met extra tips. De pocket is afzonderlijk verkrijgbaar maar wordt ook gratis toegevoegd aan de fietsnetwerkbox. Alle bewegwijzerde fietsroutes zijn ook online terug te vinden met telkens handige GPX- coördinaten of een uitgetekende routekaart om te downloaden. Westtoer presenteert dit najaar nog vier nieuwe wandelboxen die per regio het volledige wandelaanbod van routes en netwerken zullen bundelen. Ook hier zullen de lusvormige wandelroutes waar mogelijk geïntegreerd worden op de kaarten van de wandelnetwerken.
Visit West-Vlaanderen
Westtoer communiceert het vernieuwde fiets- en wandelaanbod vanuit het nieuwe merk ‘Visit West-Vlaanderen’. Op die manier is het onderscheid duidelijk tussen de corporate communicatie naar de sector vanuit Westtoer en de consumentgerichte communicatie vanuit Visit West-Vlaanderen. Door de focus op fietsen en wandelen is Visit West-Vlaanderen een waardevolle aanvulling op de communicatie door de vier regio’s. Fietsen en wandelen in West-Vlaanderen gaat samen met proeven van de goede dingen in het leven. De brandstory van Visit West-Vlaanderen toont aan dat West-Vlaamse fiets[1]en wandelroutes zich onderscheiden door het uniek DNA. Naast de bijzondere trajecten bieden ook de vele stopplaatsen een extra dimensie. Cafés en terrassen, hoeve- en streekproducenten en de vele chefs zorgen voor bijzondere momenten om te genieten.
Nieuwe promotiecampagne
Bij een themajaar hoort ook een stevige promotiecampagne binnen en buiten de eigen provincie. Een inspiratiemagazine wordt op aanvraag verstuurd naar geïnteresseerden, er komt een radiospot op nationale zenders, een onlinecampagne op streamingplatformen en op sociale media zal het publiek naar de nieuwe website www.visitwestvlaanderen.be loodsen. Meer gefocust op fervente fietsers presenteert Westtoer een fietsscheurkaart met nog meer fietssuggesties in West-Vlaanderen. In de uitgebreide communicatie zorgt de info over de vele plekken om te genieten voor een extra uitnodigend aspect.
Meer informatie: www.visitwestvlaanderen.be