Veel routegebonden activiteiten in de vrije tijd; maar geld wordt verdiend in andere clusters

In 2023 ondernam de Nederlandse bevolking 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten. De helft hiervan zijn activiteiten waarbij het afleggen van een route centraal staat, zoals wandelen of fietsen. De bestedingen worden vooral gedaan in de clusters funshoppen en uitgaan. Als individuele activiteit voert het attractiepark aan de top van de bestedingen aan. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het NBTC. (Landelijke Data Alliantie LDA)

foto door Depositphotos

Dat activiteiten als wandelen en fietsen populair zijn, kan gerelateerd zijn aan de toegankelijkheid van de activiteiten. Bij routegebonden activiteiten hoeft men relatief minder vaak (69%) naar de activiteit toe te reizen, maar kan men vanaf de locatie (huis, werk) starten. Verder zijn aan bijna acht op de tien routegebonden activiteiten geen directe kosten verbonden, wat de activiteiten voor een brede doelgroep toegankelijk maakt.

Het rapport keek ook naar de veranderingen t.o.v. het meetjaar 2028. Vooral het aantal wandelingen nam sterk toe; van 297 naar 811 miljoen activiteiten. Winkelen voor plezier nam het meest af, van 236 miljoen activiteiten in 2018 naar 156 miljoen in 2022/2023.

Waar wordt wél geld aan verdiend

I&O research bracht ook in kaart aan welke activiteiten wel geld werd besteedt. Dan ziet het lijstje er ineens heel anders uit. In totaal gaven Nederlanders 60,4 miljard euro uit aan vrijetijdsactiviteiten buitenshuis. Gemiddeld geven Nederlanders €25 uit per activiteit. Aan het cluster Winkelen voor het plezier wordt gemiddeld het meest besteed, namelijk €85. Daarna volgen activiteiten op het gebied van Uitgaan (€61) en Wellness (€57). Aan het cluster Routegebonden activiteiten wordt met €7 gemiddeld het minst uitgegeven.

Alle leeftijdsgroepen besteden gemiddeld het meest aan Winkelen voor plezier. Wel is dit bedrag
hoger voor 40- tot 64-jarigen vergeleken met de andere leeftijdsgroepen. Ook geeft deze groep
relatief veel uit aan Wellness en Uitgaan. Jongvolwassenen (18-39 jaar) geven relatief veel uit aan
activiteiten in de clusters Bezoek attractie en Bezoek evenementen. Ouderen (65+) besteden iets
meer aan routegebonden activiteiten.

Als er wordt ingezoomd op gemiddelde besteding per activiteit kom je nog meer op het niveau van bedrijven terecht. Aan bezoeken aan een attractiepark wordt het meest uitgegeven. Dit is gemiddeld 85,88 euro per activiteit. Hierna volgen winkelen voor plezier (€84,89) en uit eten (€83,90).

Gemiddeld besteed bedrag voor de top 10 activiteiten

We hebben in dit artikel slechts een selectie gemaakt uit de grote hoeveelheid data die is verzameld door Ipsos I&O. In het rapport, dat primair is bedoeld voor beleidsmakers, staat nog veel meer nuttige informatie over het vrijetijdsgedrag van Nederlandse consumenten.

Lees het hele rapport op: www.ioresearch.nl

Of maak zelf je selecties in het dashbord: Nederlands Vrijetijdsonderzoek 2022/2023 | Tableau Public.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *