Selfie-experience Youseum failliet na tegenvallende resultaten bij Europese expansie

Het innovatieve concept Youseum, dat in november 2019 werd gestart met de eerste vestiging in Amsterdam, is failliet verklaard. Volgens een artikel in Quote heeft vooral de internationale expansie het bedrijf parten gespeeld. Op de website wordt vermeld dat de 2 Nederlandse vestigingen vanaf 7 mei de deuren sluiten.

Volgens de initiatiefnemers Koen Derksen en Joep Heusschen draaien de twee Nederlandse vestigingen – in Amsterdam en Leidschendam (Mall of the Netherlands), nog altijd zwarte cijfers. Voor de vestiging in Leidschendam wordt dan ook aangestuurd op een doorstart. De locatie in Amsterdam komt niet in aanmerking voor een doorstart omdat het een anti-kraakpand is, waar andere plannen voor klaarliggen.

Concept dat inspeelt op populariteit van social media

Bij de start was het concept van Youseum absoluut vernieuwend. Het speelde in op de populariteit van selfies op social media (instagram); maar wel met een kritische ondertoon. In het persbericht bij de start werd de doelstelling omschreven als:

“Youseum is een plek anders dan alle andere Instagram-musea tot nu toe. Hier word je uitgedaagd kritisch na te denken over het belang van jezelf als middelpunt van je eigen social-media feed. Door het uploaden van jouw foto op de website van Youseum, speel jij eenmaal in het museum de hoofdrol in een interactieve museum-tour. Zo ervaar je hoe het is om te verdrinken in je eigen populariteit, loop je door een heuse ‘likes-factory’ en krijg je een een oneindige dosis van jezelf in de grootste infinity-room die je ooit gezien hebt.”

Groeiambitie

Na de opening van de eerste vestiging van Youseum in Amsterdam in november 2019, volgde in juni 2021 de tweede locatie in Westfield The Mall of the Netherlands in Leidschendam. Het was daar één van de leisure-trekpleisters sinds de opening.

In januari 2022 haalden de initiatiefnemers een bedrag van 3 miljoen op om een internationale expansie te financieren, met Duitsland en Zweden als eerste landen om het concept te introduceren. In november 2022 wordt het concept, via een pop-up ook in Abu Dhabi gepresenteerd.

Quote meldt dat vooral de vestiging in Stockholm niet van de grond wilde komen. De zware verliezen op deze locatie zorgden er voor dat Youseum op 25 april j.l. failliet werd verklaard. De pop-up experience in het Duitse Westfield CentrO Oberhausen werd al eerder gesloten.

De curator laat weten dat er nog gegadigden worden gezocht voor een doorstart van Youseum in Leidschendam. Voor Youseum zijn o.a. de merkrechten geregistreerd. Geïnteresseerden kunnen zich melden bij Michiel Doorten (doorten@btu-advocaten.nl)

Meer informatie: www.youseum.nl

zie ook:

Eén reactie

  1. Was ook echt duur om er binnen te komen. Had er de helft voor gevraagd en het looopt de hele dag vol!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *