Het aantal experiences waarin je je tijdelijk kunt onderdompelen in een andere wereld lijkt de laatste jaren de pan uit te rijzen. WONDR Experience, REMASTERED, Fabrique des Lumieres, Amaze, misschien heb je weleens van ze gehoord of één bezocht. Motivaction vroeg zich af wie deze experiences bezoeken en ging op onderzoek uit in de wondere wereld van immersive experiences.
Bij een immersive experience denken we vaak aan een meeslepende ervaring of een onderdompeling in een andere wereld, vaak mogelijk gemaakt door geavanceerde technologieën. Maar is het voor bezoekers van experiences duidelijk wat een experience precies is? Uit ons onderzoek blijkt van niet. Zo zegt 6% van de Nederlanders dat zij weleens een experience hebben bezocht. Echter, wanneer we specifieke experiences voorleggen dan blijkt dat 18% van de Nederlanders weleens één van de voorgelegde experiences heeft bezocht. Het begrip experience blijkt voor bezoekers dus niet altijd duidelijk, of is nog onvoldoende ingeburgerd.
Wij begrijpen die verwarring wel. Het pallet aan experiences is tamelijk breed: van shows waar je midden in een kunstwerk staat, tot adembenemende lichtshows en roze ballenbaden. Elke ervaring is anders. Trekken deze verschillende experiences ook een ander publiek aan? Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat een tweedeling is aan te duiden in experiences die elk grotendeels een ander publiek aanspreken.
Enerzijds staan bij experiences kunst centraal. Hoewel de kunst in een experience op een compleet andere manier wordt gebracht dan in een museum of galerie, blijken het vooral kunstliefhebbers te zijn die op deze experiences afkomen. Wanneer we kijken naar het Mentality-model, dan zijn dit met name kosmopolieten en in mindere mate ook postmaterialisten. Kosmopolieten bezoeken bijvoorbeeld vaker de Van Gogh Experience en Fabrique des Lumières. “De herinterpretatie van bestaande kunstwerken sluit goed aan bij de wensen en interesses van deze doelgroepen. Ze zoeken hierin een nieuw perspectief of inspiratie.”, aldus senior research consultant Daan Damen.
Anderzijds zien we experiences die draaien om de audiovisuele prikkels an sich, zonder dat daar één duidelijk thema bij hoort. Mensen die veel waarde hechten aan esthetiek en ‘zien en gezien worden’ bezoeken deze experiences vaker. We noemen hen opwaarts mobielen en gemaksgeoriënteerden in het Mentality-model. Zij bezoeken vaker Amaze, Youseum of (Dinner in) Motion. “Het lijkt erop dat deze groepen vooral onder de indruk zijn van de technieken, lichteffecten, prikkeling van de zintuigen en de goede fotomogelijkheden die de experiences met zich meebrengen”, duidt senior research consultant Merel Zuiderduin.
Bron en meer informatie: www.motivaction.nl