Podcast; De coronacrisis heeft de dynamiek van een touroperator voorgoed veranderd

In de laatste ‘podcast voor de vrije tijd’ gaat Richard Otten op bezoek bij Pieter Melieste, manager touroperating bij ACSI, en o.a. verantwoordelijk voor de activiteiten van Suncamp vakanties en ACSI kampeerreizen. De coronacrisis heeft een enorme impact gehad op het businessmodel van touroperators – en sommige aanpassingen worden niet meer teruggedraaid.

De belangrijkste aanpassing zit in de flexibilisering van de boekingsvoorwaarden. Door de onzekere situatie zijn de meeste touroperators overgestapt naar zeer flexibele annuleringsvoorwaarden. Dit is volgens Melieste een aanpassing die niet zo snel meer zal worden teruggedraaid. “Vakantiegangers durven niet meer zo snel ruim van tevoren te boeken als daar geen flexibele annuleringsvoorwaarden aan vast zitten. Prijs is geen issue meer, maar juist wel het wegnemen van de risico’s.”

Voor touroperators werd tijdens de coronacrisis duidelijk dat een goede spreiding van het portfolio zorgt voor risicospreiding. De ACSI touroperating is vooral gefocust op Italië en dat bleek wel lastig omdat je dan vooral afhankelijk bent van de Italiaanse coronaregels. De klantengroep van ACSI is afkomstig uit meerdere landen, en dat bleek juist weer een positieve factor. Als het ene land op slot ging, dan kon dat (deels) worden opgevangen door toeristen uit andere landen. De touroperating-tak had geen bestemmingen in Nederland in de portefeuille, maar dat bleek op korte termijn geen optie om toe te voegen.

Door de coronacrisis is een nieuwe doelgroep gaan kamperen. Veel jonge gezinnen hebben de laatste jaren een kampeermiddel aangeschaft. Daar gaat de sector de komende jaren nog veel plezier aan beleven.

Melieste spreekt niet alleen over de veranderingen in de laatste paar coronajaren, maar ook over veranderingen die op de langere termijn spelen op het gebied van kampeerreizen. “Je moet zorgen dat je als touroperator een meerwaarde blijft bieden. Het wordt steeds makkelijker om via internet je eigen vakantie te plannen. Wij moeten juist extra’s bieden – en dat kan door extra informatie te bieden over de vakantiebestemming.” Ook de ontwikkeling van Glamping komt ter sprake. Dat is volgens Meliest inmiddels mainstream aan het worden: “Het grote risico is dat deze markt teveel eenheidsworst gaat worden. En die ontwikkeling is helaas wel gaande.”

De podcast is mede mogelijk gemaakt door RED Online Marketing (studio en apparatuur) en Luc Nieuwenhuizen (montage en geluid)

Meer informatie: https://open.spotify.com/episode/6Lq9IfRBuZv5DSRVbPpT0p

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *