Topcreatieven helpen dag lang belangeloos kleinbedrijf en zzp’ers

92% van het mkb maakt zich zorgen over de crisis en de toekomst van hun onderneming. Zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Millward Brown in opdracht van BVA bond van adverteerders en Vea vereniging van communicatie-adviesbureaus. Van de ondernemers ziet 80% creativiteit als dé manier om uit de crisis te komen. Een meerderheid van het kleinbedrijf (57%) zegt daar echter door de drukte van alledag niet aan toe te komen.

Daarom openen de BVA en Vea 15 november 2012, tijdens hun jaarlijkse event ‘De 24 uur van de Reclame’, de MKB Marathon. Daar krijgen duizend ondernemers de kans te sparren met de beste reclamecreatieven en -strategen van Nederland. De 24 uur van de Reclame wordt dit jaar geopend door President Bill Clinton, die eerder dit jaar de internationale reclame-industrie opriep hun krachten te bundelen “to help build a better world.”

Crisis treft mkb’er en zzp’er het zwaarst
De crisis treft Nederland hard en het mkb in het bijzonder. Dit jaar 20.000 banen minder, volgend jaar naar schatting 34.000 extra ontslagen in het midden- en kleinbedrijf (bron: EIM, 24 september 2012). Het overgrote deel van ondernemend Nederland (92%) maakt zich zorgen. Twintig procent van de ondernemers heeft dagelijks te maken met de invloed van de crisis, 62% heeft er last van maar gaat wel gewoon door. De meeste ondernemers (61%) verwachten dat de economische crisis pas vanaf 2014 op z’n retour gaat.

Creatieve oplossingen gezocht
De reflex van met name ondernemers in het kleinbedrijf en zzp’ers is ‘gewoon doorgaan met waar je goed in bent of nog harder werken’, zo blijkt uit onderzoek van Millward Brown.
Bijna 70% van de mkb’ers en zzp’ers geeft aan naarstig op zoek te zijn naar manieren om de crisis het hoofd te bieden. Het overgrote deel (80%) ziet in creativiteit de oplossing om de crisis te overleven. Maar vooral het kleinbedrijf (57%) komt daar door de waan van de dag zelf niet aan toe. Reclameman Mark Woerde, mede-initiatiefnemer van de MKB Marathon, doet sinds een half jaar een proef met kleine ondernemers: “De praktijk leert dat het ene probleem al snel tot het andere leidt, waardoor je voor je gevoel voor een bord met spaghetti zit. Creatieve mensen zijn getraind om uit te vinden wat de onderneming uniek maakt en dat is vaak het begin van de oplossing.”

“Creativiteit is veel meer dan een leuke campagne, het gaat om een frisse kijk op de business, kansen zien en die vervolgens pakken met een ijzersterk idee.” Zegt Ralph Wisbrun, voorzitter Vea. “We willen zoveel mogelijk mkb’ers en zzp’ers helpen tijdens deze unieke MKB Marathon. We hebben niet alleen een grote ruimte in het Amsterdam Convention Center geregeld, ook hebben we speciaal een call center ingericht. Van 8 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds denken we zo duizend ondernemers te kunnen helpen. Van de kapper, de bakker, de bloemist tot de thuiswerkende zzp’er: iedere ondernemer is welkom.”

Ondernemers kunnen vanaf nu een plekje reserveren voor de MKB Marathon via de website www.24reclame.nl

 

Recreatiebedrijven die meedoen met dit initiatief: Laat na afloop aan ons (redactie@pretwerk.nl) weten wat je ervaringen zijn. Wij besteden daar graag nog eens aandacht aan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *