“Pinnen is het betaalmiddel van de toekomst”, aldus Joris Prinssen van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Tussen 2006 en 2009 is het aantal pintransacties in de horeca verdubbeld van 4% naar 9%. In 2009 werd een kwart van de horecaomzet werd gepind, tegenover 18% in 2006. Dit blijkt uit het Kostenonderzoek Betalingsverkeer uitgevoerd door het EIM. Daaruit is ook op te maken dat de gemiddelde kosten voor een contante betaling en een pinbetaling verder naar elkaar zijn toegegroeid: respectievelijk 30 en 33 eurocent. Pinnen stimuleren loont, want een extra pinbetaling kost beduidend minder dan een extra contante betaling.
EIM heeft in opdracht van de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB) onderzoek gedaan naar de kosten die voor de ondernemer zijn verbonden aan het accepteren van de verschillende betalingsmethoden in 2009 in relatie tot een vergelijkbaar onderzoek in 2006.
Horeca kan flink besparen
De horeca kan nog een flinke slag maken door vaker pinbetalingen te accepteren en door contante betalingen en betalingen met creditcards om te buigen naar pin. Want elke extra pinbetaling kost gemiddeld 22 eurocent, elke extra contante betaling 28 eurocent en elke extra betaling met creditcard 76 eurocent. Directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN): “Pinnen in de horeca is nog geen vanzelfsprekendheid. Gasten neigen vaak naar contant (bar en cafetaria) of creditcard (hotel en restaurant). Door de simpele vraag “Wilt u pinnen?” kunnen horecabedrijven het betaalgedrag in de horeca relatief eenvoudig beïnvloeden en daardoor kosten besparen.”
Joris Prinssen, woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ligt toe: “De kosten voor de contante betalingen bestaan o.a. uit de handlingkosten van banken voor het verwerken van contant geld en de kosten die de horeca moet maken om o.a. geld te tellen en te verwerken. Veel (kleinere) ondernemers vergeten de tijdsinvestering op te tellen bij de kosten van contante transacties.”
Landelijke pincampagne
In een eerdere pincampagne ontving KHN maar liefst 1000 aanvragen voor informatie over pinnen. Een eetcafé met 1320 transacties per maand (900 contant, 300 pin en 120 creditcard) kan op jaarbasis bijna € 500 besparen door 200 contante betalingen en vijftig creditcardbetalingen om te buigen naar pin. Toch zijn kosten niet de voornaamste reden voor ondernemers om pinnen te stimuleren. Veiligheid is voor 49 procent het belangrijkste voordeel, zo blijkt uit ander recent onderzoek. Om pinnen in de horeca een extra boost te geven, start KHN in samenwerking met SBEB in augustus een landelijke pincampagne.
Bron: persbericht Koninklijke Horeca Nederland