MKB benut mogelijkheden online vindbaarheid veel te weinig

Ondernemers in het MKB benutten de mogelijkheden om online vindbaar te zijn nog veel te weinig. 25% van de websites van MKB’ers is ouder dan vijf jaar en 57% is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele applicaties. Met als gevolg dat deze sites slecht vindbaar zijn. Dat blijkt uit de tweede editie van de MKB Online Monitor, het halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van DTG.

online werkenUit de MKB Online Monitor bleek in juli 2013 dat 37% van het MKB binnen 2 jaar wilde investeren in een nieuwe website. Deze trend zet door: “Niet alleen zien wij dat de vervangingsvraag voor websites nog steeds hoog is en groeit (47%). We zien ook een duidelijke verschuiving naar een professionelere aanpak”, aldus Erik Hoekstra, CEO van DTG. Van de ondernemers die de intentie hebben hun website te vervangen, geeft 38% aan de website uit te besteden aan een commerciële partij. “Daarnaast zien we dat minder ondernemers ‘het neefje of een kennis’ vraagt om hun site te bouwen. Dat is nu nog maar 18% en uit de MKB Online Monitor blijkt dat dit verder zal dalen naar 11% in de komende 2 jaar. Er ligt hier voor ons dus een mooie kans”, vervolgt Hoekstra.

Online bedrijfsprofielen vaak onvolledig
Uit de MKB Online Monitor blijkt ook dat ondernemers nog weinig actief zijn met bedrijfsprofielen op verschillende bedrijvensites zoals detelefoongids.nl, LinkedIn en Facebook. Het gevolg is dat MKB’ers via deze platformen nog onvoldoende online zichtbaar zijn of dat er een divers beeld van een MKB-bedrijf ontstaat. Zo wordt bijvoorbeeld de dienstverlening op de ene website wel uitvoerig beschreven terwijl deze op een andere website onderbelicht is.

Hoekstra: “Ondernemers zoeken advies en ondersteuning als het gaat om online vindbaarheid. Zij vinden het lastig een keuze te maken uit de verschillende platformen waarop ze gevonden kunnen worden door nieuwe klanten. Google Places wordt bijvoorbeeld nog maar door 7% van de ondernemers actief ingezet om online gevonden te worden. Terwijl bijna de helft (48%) van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt.”

Over de MKB Online Monitor
De MKB Online Monitor is in opdracht van DTG uitgevoerd door TNS Nipo onder meer dan 1.000 ondernemers in het MKB in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, Horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek. De MKB Online Monitor werd in juli vorig jaar voor het eerst gepubliceerd. Het merendeel van de respondenten in het onderzoek heeft tussen de 1 en 10 medewerkers in dienst. Bedrijven uit alle provincies zijn vertegenwoordigd. Het onderzoek wordt twee keer per jaar uitgevoerd.

Bron: persbericht DTG online marketing services

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *