De website www.trendwatching.com heeft de belangrijkste trends voor 2012 op een rijtje gezet. Net als in voorgaande jaren zullen in 2012 sommige merken op de rand van de afgrond komen te staan, terwijl andere bedrijven het juist boven verwachting goed zullen doen. En hoewel wij geen soelaas kunnen bieden voor falende muntunies of failliete naties, geloven we dat er voor creatieve merken en entrepreneurs meer mogelijkheden dan ooit tevoren zijn om in te spelen op veranderende consumentenbehoeften. Van Canada tot Zuid-Korea (en natuurlijk Nederland!). De Top 12 consumententrends (in willekeurige volgorde):
1. RED CARPET
In 2012 zullen warenhuizen, vliegmaatschappijen, hotels, themaparken, musea en zelfs complete steden en landen de rode loper uitrollen voor de nieuwe keizers. Chinese bezoekers en klanten zullen met alle egards en respect worden ontvangen, en worden overspoeld met speciale diensten en producten.
2. DIY HEALTH
Consumenten zullen talloze nieuwe technologieën en apps gaan gebruiken om voortdurend (en discreet) hun gezondheid in de gaten te houden: van voorkomen tot verbeteren tot genezen.
3. DEALER-CHIC
In 2012 zullen consumenten niet alleen doorgaan met hun onvermoeibare koopjesjacht, maar ze zullen daar ook nog meer plezier en status uithalen. Deals draaien allang niet meer om geld alleen: het gaat om de opwinding, de jacht, de controle en de slimmigheid.
4. ECO-CYCOLOGY
In 2012 zullen steeds meer bedrijven al hun producten weer terugnemen voor recycling (soms gedwongen door nieuwe regelgeving). En ze hergebruiken die weer op verantwoorde en innovatieve wijze.
5. CASH-LESS
Zullen in 2012 munten en biljetten verdwijnen? Nee. Maar een toekomst zonder cash is (eindelijk) nabij. Grote partijen als MasterCard en Google werken aan een geheel nieuw ecosysteem voor betalingen, beloningen en aanbiedingen aan de hand van nieuwe, mobiele technologieën, en 2012 lijkt een ’tipping point’ te worden.
6. BOTTOM OF THE URBAN PYRAMID
De meerderheid van consumenten wereldwijd leeft nu in steden. Dat betekent dat stadcultuur de cultuur is geworden, van London tot Tokyo. Maar vergeet in 2012 ook niet de miljoenen CITYSUMERS met zeer lage inkomens, in steden die (nog) niet op de kaart staan.
7. IDLE SOURCING
In 2012 zullen (technologische) vindingen die het consumenten makkelijker of zelfs compleet moeiteloos maken om een bijdrage aan iets te leveren, populairder dan ooit zijn.
8. FLAWSOME
Waarom in 2012 veel consumenten zullen vallen voor merken die hun menselijke of zelfs kwetsbare kant durven te tonen.
9. SCREEN CULTURE
Met dank aan de voortdurend aanzwellende stroom van smartphones en tablets en de explosieve groei van de ‘cloud’, wordt 2012 het jaar van SCREEN CULTURE. Het alomtegenwoordige, steeds interactievere scherm dringt nog dieper in het dagelijks leven door, en leidt tot eindeloze innovatie en grote veranderingen in consumentengedrag.
10. RECOMMERCE
Voor handige consumenten is nog nooit zo makkelijk geweest om eerdere aankopen door te verkopen of te verhandelen en zo de waarde van hun huidige bezittingen te gelde te maken. ‘Handelen’ is het nieuwe kopen in 2012 😉
11. EMERGING MATURIALISM
Hoewel cultuurverschillen altijd invloed blijven houden op consumentenbehoeften, is het universeel dat jongeren en/of consumenten uit de middenklasse merken omarmen die grenzen durven te verleggen. Verwacht daarom in 2012 steeds vaker eerlijke, gedurfde producten, diensten of campagnes, die ook goed zullen aanslaan in (voorheen vaak conservatieve) opkomende markten.
12. POINT en KNOW
Consumenten zijn er al aan gewend dat ze online alles kunnen vinden, en in 2012 kunnen ze daar de ‘echte’ wereld aan toe voegen, omdat smartphones op steeds meer manieren informatie over mensen en objecten in het dagelijkse leven letterlijk zichtbaar maken.
Bron, en meer informatie: www.trendwatching.com