Noord-Nederland heeft in potentie veel te bieden aan toeristen uit verder weg gelegen landen zoals Schotland, Italië, Frankrijk en Spanje. De highlights waarover het Noorden beschikt, passen bovendien goed in de trends en ontwikkelingen die in de periode tot 2025 op de internationale reismarkt worden verwacht. Dat komt uit het onderzoek dat Kamer van Koophandel Noord-Nederland heeft laten uitvoeren door ETFI, het European Tourism Futures Institute van de Stenden Hogeschool.
“Er zijn in het noorden voldoende trekpleisters voor buitenlandse toeristen,” vertelt Eric Jansen, directeur KvK Noord. “Het onderzoek wijst uit dat de belangrijkste ontwikkelpotentie voor de sector recreatie & toerisme gezocht moet worden in het aan elkaar knopen en vermarkten van die trekpleisters. Er zijn volop kansen als ondernemers in het noorden gaan samenwerken en investeren in producten als arrangementen, pakketreizen, georganiseerde tours in de regio of pick-up services vanaf de Airports Groningen of Schiphol. Ook informatievoorziening in de taal van de toerist is van groot belang. Er zijn nu bijvoorbeeld nog nauwelijks noordelijke ondernemers die hun websites aanbieden in vreemde talen. Conclusie is dat we over de provinciegrenzen moeten heen kijken en als Noord-Nederland gezamenlijk optrekken, willen we de buitenlandse toerist een aantrekkelijk product kunnen bieden. Creativiteit en samenwerking zijn belangrijke factoren om de toekomst van Noord Nederland als internationale vakantiebestemming een stimulans te geven. Met de resultaten van het onderzoek denken we een goede aanzet te geven aan dit proces.”
Inspiratiebron
Een van de resultaten van het onderzoek is een boekje met meer dan twintig concrete product-marktcombinaties voor ondernemers in de toeristische sector in Noord-Nederland. “In het boekje zijn de vier onderzochte scenario’s uitgewerkt van kansrijke sectoren (UNESCO-Werelderfgoedbestemming, ‘low-cost’ bestemming, bestemming voor natuurreizen en ‘jet-set’ bestemming). Per sector is beschreven welke noordelijke combinaties er mogelijk zijn. Er worden mogelijke samenwerkingsverbanden voor ondernemers, kennisinstellingen en overheden opgesomd. Ook zijn de highlights en de marktprofielen van buitenlandse toeristen die geïnteresseerd zijn in het specifieke product, in kaart gebracht. “Het boekje is bedoeld als inspiratiebron. We hopen dat het ondernemers inspireert tot creativiteit en samenwerking om de toekomst van Noord-Nederland als internationale vakantiebestemming een stimulans te geven,” aldus Jansen.
Citysumers
Omdat de nieuwe vliegverbindingen vanaf Airport Groningen voor een belangrijk deel een verbinding realiseren met grote steden (Milaan, Marseille, Barcelona, Aberdeen) is het belangrijk zich bewust te zijn van de stedelijke lifestyle en de behoeftes van de nieuwe gasten, die ook wel worden aangeduid met citysumers, zo stelt het rapport. “Pure en authentieke belevingen bieden, staan bij hen voorop tezamen met interesse in de geschiedenis en achtergronden van de toeristische bedrijven, producten, landschappen, bezienswaardigheden, enz.”
Aanleiding
“Begin 2010 is onze Ruimtelijke-Economische Visie Noord-Nederland ‘Noorderlicht’ verschenen, ontwikkeld door de Amsterdamse professor Pieter Tordoir,” vertelt Jansen, “Tordoir adviseerde ons om meer in te zetten op de vermarkting van de toeristische mogelijkheden in Noord-Nederland, vanwege al haar kwaliteiten als Werelderfgoed Waddenzee, het Friese merengebied (“Waterrijk”) en de Elfsteden, de Groningse en Drentse landschappelijke, natuurlijke, stedelijke en culturele attracties. We hebben als Kamer vervolgens besloten om zwaarder in te zetten op deze kansrijke sector en haar ondernemers. Om verbinding te realiseren met de sector is gedurende het onderzoeksproces een aantal klankbordsessies georganiseerd in de regio, waarin vaak al een eerste samenwerking tussen ondernemers ontstond.”
Volgende fase
“Het vervolg traject is gericht op het bij elkaar brengen van partners en het stimuleren van concrete productontwikkeling. Samenwerking tussen ondernemers is van groot belang om collectieve productontwikkeling van de grond te krijgen. Daarvoor willen we drie voorbeeldproducten ontwikkelen, die ondernemers een goed beeld geven hoe je tot een concreet aanbod komt,” vertelt Jansen. “Verder moet er eind oktober een breed gedragen strategisch uitvoeringsprogramma liggen, waarin ook inzicht wordt gegeven over financieringsmogelijkheden.” Adviesbureau Bertus van der Tuuk/Grontmij BV heeft de opdracht gekregen om hieraan invulling te geven.
Meer informatie: www.kvk.nl/lokale-informatie/noord-nederland/sectoren/toerisme-noord/