Nieuw onderzoek biedt inzicht in de plannen van Duitse kampeerders

Het Duitse ADAC presenteert de “Caravaning Business Insights 2022”, waarin een beeld wordt geschetst van de Duitse kampeerder in 2022. Die kiest inmiddels weer veel vaker voor een buitenlandse vakantie, maar laat zich beïnvloeden door de (hoge) benzineprijs.

In het seizoen 2021, dat in het teken stond van de pandemie, ging 68% nog naar campings in eigen land. Een van de redenen is zeker de reisbeperkingen die in 2021 van kracht zijn. In 2022 is Duitsland (met de top 4 Mecklenburg, Schleswig-Holstein, Beieren en Nedersaksen) nog steeds de populairste bestemming. Maar het aandeel van de respondenten die in Duitsland willen kamperen, is inmiddels gedaald tot 38 %. De toegenomen vraag naar camper- en caravanvakanties in het buitenland was geconcentreerd in Italië (12 %), Kroatië en Frankrijk (elk 8 %), Oostenrijk en Scandinavië (elk 6 %) en Spanje met 5 %.

Brandstofprijzen beïnvloeden de locatiekeuze

Duitse caravan- en campervakantiegangers houden de stijgende brandstofprijs en de algemene prijsstijgingen in de gaten. In beide gevallen verklaarde iets meer dan 40% van de respondenten dat deze factoren hun beslissing over de bestemming zeer sterk of sterk beïnvloeden. De oorlog in Oekraïne en de mondiale politieke situatie waren daarentegen minder belangrijk voor hun eigen reisbeslissing, waarbij 25% een zeer sterke of sterke invloed had.

De stemming onder de Duitse campingvakantiegangers

De studie Caravaning Business Insights 2022 is uitgevoerd door gsr Unternehmensberatung GmbH, Augsburg, en het marktonderzoeksinstituut MiiOS GmbH uit Neurenberg. Voor de studie werden 10.298 interviews afgenomen bij mensen tussen 18 en 80 jaar. Deze steekproef omvatte ook 3.173 mensen die een camper of caravan bezitten, huren of van plan zijn te huren. Deze studie wordt dus als representatief beschouwd voor de Duitse bevolking in haar geheel. PiNCAMP, Auto Bild
Reisemobil en andere bedrijven ondersteunden de studie met hun expertise.

Meer informatie: Caravaning – Business Insights (gsr-unternehmensberatung.de)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *