Meer geld om Limburg te verkopen

Geef de Samenwerkende VVV’s in Limburg (SVL) meer geld om Limburg in binnen- en buitenland te verkopen. Dat voorstel doen Gedeputeerde Staten aan het Limburgs Parlement. Het gaat om een eenmalige intensivering van een kwart miljoen euro boven op anderhalf miljoen euro die de Stichting de komende drie jaar in zal zetten voor de voortzetting van de toeristische promotiecampagne ‘Limburg, Liefde voor het Leven’.

Om de positie in de top voor de binnenlandse vakanties ook de komende jaren te behouden moet extra worden geïnvesteerd. Immers, ruim 80% van alle overnachtingen zijn afkomstig van Nederlanders, die via low cost luchtvaartmaatschappijen en geïntensiveerde campagnes van nieuwe bestemmingen in Zuid- en Oost-Europa alsmaar meer alternatieven geboden krijgen.

“Toerisme is een belangrijke inkomstenbron,” zegt Gedeputeerde Twan Beurskens. “Jaarlijks brengt de vrijetijdseconomie € 3,5 miljard euro in het laatje. Toerisme is ook een belangrijke banenschepper; bijna 40.000 Limburgers verdienen er direct hun brood mee. De vele banen in de detailhandel en toelevering zijn in deze cijfers nog niet eens meegenomen. Bovendien vervult het toerisme een belangrijke rol bij het in stand houden van voorzieningen in kleine kernen. Zonder het toerisme zouden veel dorpen in Limburg verstoken blijven van supermarkten, postkantoren, bankautomaten en dergelijke. Limburg moet dus constant in beeld blijven. Daarom moeten we de ingeslagen weg voortzetten.”

De multimediale campagne, die nu wordt gestart, richt zich vooral op gezinnen met kinderen, yuppen, tweeverdieners en actieve senioren in zowel Nederland, Vlaanderen evenals het aangrenzende Noordrijn Westfalen. Het moet volgens de samenwerkende VVV’s lukken om Limburg te vestigen als alternatief voor de bekende vakantiegebieden als Eifel, Sauerland, Rijn en Münsterland.

De Duitse markt wordt overigens al twee jaar bewerkt via een kantoor in Keulen. Daarnaast blijkt Limburg voor groepsbezoek via Britse touroperators een aantrekkelijk doel. Ook dat marktaandeel moet uitgebouwd worden. Voor de Vlaamse markt wordt aansluiting gezocht bij lopende projecten van onder meer het landelijk bureau voor toerisme.

Bron: persbericht provincie Limburg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *