De Veluwe heeft een naam hoog te houden als het gaat om toeristische ontwikkeling. In een tijd waarin de concurrentiestrijd tussen diverse regio’s en producten oploopt, bieden samenwerking en innovatie kansen op een sterkere profilering en kostenbesparing. Vandaar dat als jaarthema voor het congres op donderdag 21 maart is gekozen: ‘Verbinden en vernieuwen’.
Vernieuwen betekent o.a. dat je kritisch moet durven te kijken naar het bestaande toeristische aanbod. Ondernemer, trendwatcher en netwerker, Hans van Leeuwen is uitgenodigd om de ondernemers op de Veluwe een spiegel voor te houden. Hij gaat in op de trends in de recreatiesector; een aantal veranderingen zijn inmiddels in gang gezet, maar veel van de ontwikkelingen staan nog maar in het beginstadium. Hoe is De Veluwe voorbereid op demografische, technologische en andere marktontwikkelingen? Onder het motto ‘Pak je kansen’ gaat Van Leeuwen in discussie met de zaal.
Verbinden zit in het DNA van het Leger den Heils. Het terrein het 50 | 50 Hotel Belmont, waar dit congres te gast is, is sinds 1980 door het Leger des Heils ook opengesteld voor de recreërende bezoeker. De bevlogen directeur Frans Maandag, laat zien dat ook een organisatie met een missie, op een goede wijze commercieel kan werken. De toenemende belangstelling voor maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt het Belmont hotel in de kaart. De hoge gastwaardering in het alcoholvrije resort is echter vooral het resultaat van een goede mix van expertise, professionaliteit en gedrevenheid.
Grote trekpleisters zijn voor elk recreatiegebied van groot belang. In Ede wordt gewerkt aan de realisatie van een nieuwe grote attractie met een internationale uitstraling; het World Food Center. Initiatiefnemer Therus Gieling praat de ondernemers uit de Veluweregio bij over de stand van zaken en de kansen die het recreatieve en educatieve kenniscentrum kan bieden.
Zelf aan de slag
De organisatoren van het congres willen vooral de betrokkenheid van ondernemers op de Veluwe vergroten. Vandaar dat er niet alleen een luisterend oor wordt gevraagd, maar ook actieve inbreng. Via diverse workshops worden ondernemers uitgedaagd om samen te werken. Er zijn enkele thema’s voorgeselecteerd waar de deelnemers hun keuze uit kunnen maken:
– Meer evenementen op de Veluwe?
– Aan de slag met Social Media. (en ‘social’ betekent; samen)
– Hoe haken we aan bij De Veluwecard?
– Een VVV op mijn bedrijf?
– Hoe krijgen we meer media-aandacht?
Ter afsluiting is er nog een (alcoholvrije) netwerkborrel met uitreiking van de Veluwse Veren en de mogelijkheid om een rondleiding te volgen door 50 | 50 Hotel Belmont.
Aanmelden voor het toeristisch congres is nog mogelijk via www.develuwe.biz