Het toeristisch imago van Groningen is in de afgelopen zeven jaar aanzienlijk verbeterd. Dat blijkt uit een imago-onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de provincie Groningen. De resultaten van het onderzoek laten zien dat Groningen steeds vaker wordt gezien als een interessante vakantiebestemming.
Vooral bij Nederlanders die de provincie nog nooit bezocht hebben, is het beeld dat zij van de provincie hebben veranderd. Het gemiddelde rapportcijfer voor Groningen is sinds 2004 bij hen gestegen met 0,6 punt tot 6,2. De waardering van mensen die de provincie al eens bezocht hebben is onverminderd hoog. Net als in 2004 scoort Groningen bij deze groep een 7,8.
In 2004, kort na de oprichting van Marketing Groningen, heeft de provincie Groningen het eerste imago-onderzoek uit laten voeren. De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek was dat er een groot verschil was tussen de ervaringen van de Nederlandse bezoekers aan Groningen en de verwachting onder die Nederlanders die Groningen niet eerder hadden bezocht. De resultaten zijn gebruikt bij de opzet van de toeristische campagne die Marketing Groningen in opdracht van de provincie uitvoert. Zo heeft Marketing Groningen de uitkomsten van het imago-onderzoek in 2004 gebruikt bij de bepaling van de positionering van de provincie Groningen op het gebied van toerisme. Door dit onderzoek in 2011 te herhalen en te vergelijken met het onderzoek uit 2004 heeft de provincie een mooi instrument in handen om te toetsen of het toeristisch imago van Groningen is veranderd en kan Marketing Groningen de gekozen strategie evalueren.
De onderzoeksresultaten lopen parallel met de strategische marketingaanpak en de intensivering van de door Marketing Groningen uitgevoerde ‘Er gaat niets boven Groningen-campagnes’. Al eerder is aangetoond dat hierdoor de oriëntering op Groningen de laatste jaren is toegenomen.
meer informatie: http://toerisme.groningen.nl/