Is er een grens aan wat de Amsterdamse binnenstad aan drukte kan verstouwen? Dreigt de balans tussen rust en reuring door te slaan onder de aanhoudende stroom bezoekers? Hoe gaat het internationale toerisme zich ontwikkelen en wat betekent dit voor Amsterdam? Wat kan en moet de stad doen om klaar te zijn voor de toekomst?
Begin deze maand is de eerste uitgave van het nieuwe tijdschrift ‘Amsterdam’ verschenen. Het tijdschrift zal onregelmatig verschijnen en zoekt antwoord op bovengenoemde vragen.
Inspelen op de toekomst
Het thema van het eerste nummer is ‘Inspelen op de toekomst’. ‘Amsterdam’ is een initiatief van Stephen Hodes, toerisme- en citymarketingexpert, en Amsterdammer: “De laatste tijd ging het in de pers vaak over de drukte in de binnenstad van Amsterdam. Daarbij wordt er snel geklaagd of met het beschuldigende vingertje gewezen. Er is wel degelijk iets aan de hand, maar hoe kan de stad daar positief mee omgaan? Met ‘Amsterdam, inspelen op de toekomst’ wil ik een dialoog op gang brengen die ons naar oplossingen brengt.”
Visie op de toekomst
In een reeks fotoreportages en infographics geeft ‘Amsterdam’ een beeld van hoe de stad ervoor staat. Tien betrokkenen vertellen hoe zij drukte en balans in de hoofdstad ervaren. Elf experts uit de wereld van urbanisme en leisure geven hun visie op de toekomst.
Toerisme in en naar Amsterdam
Stephen Hodes: ‘We pretenderen niet het antwoord op een presenteerblad te geven. Daarvoor is de vraag te ingewikkeld. Wel tonen we de feiten over het toerisme in en naar Amsterdam, ook in relatie tot het internationale toerisme, en dragen we mogelijke oplossingen aan. Daarmee geven we een stevige stimulans aan de dialoog.’
‘Amsterdam’ kost € 14,50 en is verkrijgbaar bij de Amsterdamse boekhandels Atheneum, Scheltema, Architectura & Natura en Zwart op Wit.
Zie ook ons eerdere artikel over de groei van het toerisme in Amsterdam.
Bron: persbericht LAgroup