De zakenreiziger lijkt soms verbazend veel op een mens(-;. Uit onderzoek door Hilton Hotels blijkt dat deze groep na werktijd behoefte heeft aan leefruimte en een omgeving waarin ruimte is voor de dagelijkse routines. Ook contacten met zakenpartners en andere reizigers worden op prijs gesteld.
Dagelijkse routine
In het onderzoek werden vooral vragen gesteld over de dingen die een zakenreiziger mist tijdens het verblijf. Bijna 1/3 van de 550 ondervraagde personen noemde ‘mogelijkheden om de dagelijkse routines op te pakken’. In de infographic zien we ook dat ‘de keuken’ en ‘de zitkamer’ hoog scoren op het wensenlijstje van deze doelgroep; beiden ook onderwerpen die zorgen voor een vertrouwd thuisgevoel.
Ondanks de behoefte om na werktijd even te ontspannen in een huiselijke omgeving, blijkt dat 77% van de gasten meer dan één uur werkt vanuit de hotelkamer en dat 1/3 van de reizigers belangrijke zakelijke contacten opdoen buiten de officiële werktijd.
Meer informatie: http://www.multivu.com/mnr/54884-homewood-suites-hilton-2012-workstyles-study-business-travelers
Kansen bungalowsector?
De behoeftes die uit dit onderzoek naar voren komen lijken te pleiten voor een verblijf in een bungalow. Daar is vaak veel meer ruimte om ‘je eigen ding’ te doen. De buitenlandse zakenreiziger in Nederland heeft deze optie echter nog nauwelijks ontdekt. Uit het trendrapport van NRIT blijkt dat van de 2,9 miljoen zakelijke bezoekers die ons land in 2011 bezochten, 98% koos voor een hotel. Voor zakelijk bezoek aan klanten en congressen ligt dat voor de hand, want die afspraken vinden vooral in de vier grote steden plaats. Dat is 39% van het bezoek. Voor het overige bezoek komen locaties met een bungalowpark in de buurt, vaker in aanmerking.
Qua tijdstip is de zakelijke markt ook interessant voor de bungalowsector. Bijna twee derde van de reizigers bezoeken ons land in de maanden februari, juni, september en oktober.
Een verdere analyse van de Nederlandse zakenreismarkt: NRIT trendrapport toerisme recreatie en vrije tijd