Vlaams initiatief om topvoetbal en toerisme te koppelen

Voetbal is de belangrijkste bijzaak ter wereld. Dat hebben ze in België ook bij Toerisme Limburg en Voka – KvK Limburg goed begrepen. In navolging van grote buitenlandse voetbalclubs gaan ze daarom nauwer samenwerken met KRC Genk en STVV. Met het Voetbal Plus-pakket willen ze het toerisme in de provincie nog extra kracht bijzetten.

Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme: “Dit is een mooie manier om een nieuwe doelgroep van toeristen aan te spreken. Meer instroom van toeristen is goed voor onze economie en welvaart. Bovendien zetten we Limburg met dit initiatief opnieuw neer als sterk merk.”

Clubs zoals Athletic Bilbao en FC Barcelona koppelen voetbal al langer aan toerisme. Tijdens het voetbalseizoen kunnen ze toeristen aantrekken van ver buiten de regiogrenzen. Wie een ticket koopt voor een voetbalmatch kan de beleving enerzijds vergroten door er meteen een hotelovernachting, stadsrondleiding of restaurantbezoek aan te breien. En wie de stad bezoekt, kan anderzijds zijn verblijf combineren met een uitstap naar het stadion. Bekende voetbalclubs dragen zo nog meer bij tot de identiteit van de regio. Want vaak kent de voetballiefhebber een regio alleen maar van de desbetreffende club.

Samen Voetbal Plus-pakketten ontwikkelen
Peter Croonen, voorzitter KRC Genk: “Voetbal en toerisme is een combinatie die aanslaat. Daarom hebben we samen met Voka, Toerisme Limburg en STVV de handen ineen geslagen om in de toekomst voetbal ook nauwer bij toerisme te betrekken. Een eerste initiatief is dat onze beide clubs een Voetbal Plus-pakket ontwikkelen. Supporters krijgen dankzij deze combinatiepakketten een totaalervaring aangeboden, met meer comfort en extra beleving.” Bezoekers worden zo aangemoedigd om een overnachting te koppelen aan hun wedstrijdbezoek. Als bijvoorbeeld Club Brugge uit speelt in Sint-Truiden of Genk krijgen de supporters telkens een overnachtingsmogelijkheid bij de match aangeboden. Bij aankomst in het hotel ontvangen ze dan een Limburg-pakket dat hen warm maakt om de provincie verder te ontdekken. “Een mooi initiatief dat onze club vanzelfsprekend ondersteunt”, voegt Marieke Höfte, voorzitster STVV, toe. “Hiermee kunnen we een van de belangrijkste troeven van Limburg in de verf zetten. Twee eerste klas clubs in één provincie is een echte publiekstrekker. STVV beschikt over een multifunctioneel stadion waar mensen kunnen logeren, winen en dinen. Alle troeven zijn voorhanden om de voetballiefhebber in de watten te leggen.” Toerisme Limburg, KRC Genk en STVV zullen het Voetbal Plus-pakket vanaf september actief promoten via hun verschillende communicatiekanalen.

Samenwerking maakt van Limburg een sterk merk
“Uiteraard zetten we onze schouders mee onder dit initiatief”, stelt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg. “Voetbal kan, zeker op topniveau, een motor voor onze economie zijn. Toerisme is dat uiteraard ook. Samenwerking tussen onze leden kunnen wij enkel ondersteunen en toejuichen.”

“Mensen die Limburg sowieso bezoeken om een voetbalmatch mee te maken, proberen we nu ook te overtuigen om er een verblijf aan te koppelen. Zo krijgen onze lokale (horeca)ondernemers een extra boost. Door de handen ineen te slaan en middelen te bundelen, verhogen we onze slagkracht én versterken we Limburg als merk”, besluit Igor Philtjens.

bron, en meer informatie: www.toerismelimburg.be/nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *