De klanten van Thomas Cook maken dit jaar massaal gebruik van mobiele apparatuur voor het oriënteren op en boeken van vakanties. Voor de reisorganisatie met de merken Neckermann en Vrij Uit reden om zijn websites aan te passen naar mobiel toegankelijke sites. Hierdoor speelt Thomas Cook in op de toenemende vraag van zijn klanten naar gebruikersvriendelijke (boekings)informatie voor de tablet en smartphone.
Uit eigen onderzoek van Thomas Cook bleek dat sinds begin dit jaar ruim 70 procent van zijn klanten de nieuwsbrieven met informatie over vakanties van Neckermann en Vrijuit op een mobiel apparaat (tablet of smartphone) opent. Dit terwijl dit in 2013 nog voor 75 procent werd gedaan op een desktop (computer/laptop).
Deze verschuiving naar M-commerce komt ook in externe onderzoeken duidelijk naar voren. Eerder onderzoek, gedaan door Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org, liet eind vorig jaar al een stijging van 11 procent zien in alle aankopen die bij Nederlandse webwinkels werden gedaan via smartphone of tablet. In totaal winkelden 2,3 miljoen Nederlanders op hun smartphone of tablet, een toename van 53 procent ten opzichte van 2012.
Versnelde oplevering mobiel toegankelijke websites
Voor Thomas Cook vormden deze ontwikkelingen reden om mobiel toegankelijke websites voor zijn merken versneld op te leveren. Hierdoor maakt de reisorganisatie het vakantieboekers gemakkelijker mobiel alle benodigde informatie te vinden voor het boeken van hun vakantie. ‘Tot vandaag werden klanten via mobiele apparaten doorgelinkt naar de websites neckermann.nl en vrijuit.nl’, vertelt Carola Hoekstra, Managing Director a.i. van Thomas Cook Nederland. ‘Dit zorgde ervoor dat gegevens over bestemmingen of accommodaties niet altijd goed leesbaar waren op een tablet of smartphone. Ook als klanten door wilden klikken voor meer informatie was dat vaak lastig. Dit terwijl onze klanten steeds meer mobiel actief zijn. Met de lancering van de mobiel toegankelijke sites kunnen zij gemakkelijk op onze websites surfen met het apparaat van hun voorkeur. We verwachten hiermee de klanttevredenheid te verhogen en het aantal boekingen te vergroten.’
Tablet meest gebruik
Deze winst wordt vooral verwacht voor de tablet. Uit eerder genoemd onderzoek blijkt dit het meest populaire apparaat te zijn voor mobiele bestellingen. 51 procent van de mobiele kopers winkelt met de tablet, zo’n 92 procent van hen doet deze aankopen vanuit huis. ‘Met de overgang naar mobiel toegankelijke websites hopen we vooral de tabletgebruikers beter van dienst te kunnen zijn’, licht Hoekstra toe. ‘We zien duidelijk dat via dit apparaat steeds vaker aankopen worden gedaan. We willen tabletgebruikers een zo goed mogelijke klantervaring bieden op onze websites’.
Bron: persbericht Thomas Cook