Stilgelegde cruisesector zorgt voor schade bij rederijen en bedrijven in de regio Amsterdam

Terwijl in Amsterdam de discussie wordt gevoerd over het beperken van toerisme, zijn er nog altijd veel toeristische bedrijven die zwaar te lijden hebben onder de beperkingen van de coronacrisis. Een van die deelsectoren is de cruisevaart.

Zie ook: NOS: Nauwelijks toeristen in Amsterdam, maar discussie massatoerisme laait op.

Cruiseschip Koningsdam van de Holland America Line

Als we de Passenger Terminal Amsterdam (PTA) vragen naar de huidige situatie, dan geeft dat geen vrolijk beeld. Dat is ook af te lezen aan de lange lijst van geannuleerde cruises vanuit Amsterdam. Niet alleen de cruisesector zelf wordt zwaar getroffen door de crisis. Veel passagiers gebruiken de aanleg- en opstapmomenten om Amsterdam en de regio te bezoeken. Dat gebeurt in korte tijd, waarin er relatief veel wordt uitgegeven.

Economische impact voor toerisme Amsterdam

Dick de Graaff, directeur van de PTA schetst de economische bijdrage van de cruisesector in een ‘normaal’ seizoen: “Het verwachte aantal passagiers in 2020 was ongeveer 280.000, waarvan zo’n 70.000 transitbezoekers (‘dagjesmensen’) en 210.000 turnaround passagiers. De laatste groep begint – of eindigt de cruise in Amsterdam, en hiervan overnacht zo’n 60% voor- of achteraf in Amsterdam en de regio.

Van de transitpassagiers schatten we in dat er ongeveer 40.000 de stad in waren gegaan (de andere 30.000 passagiers op excursie in de regio, of blijven aan boord van het schip).

De economische impact van de zeecruise in 2018 was zo’n 105 miljoen euro, dit zijn uitgaven van de rederij zelf, de passagiers en de bemanning. Dit waren 181 aanlopen; dus als het grof zou worden omgerekend naar de 117 die we dit jaar zouden hebben is het zo’n 70 miljoen.”

Vooruitzichten

Voorlopig ligt de cruisesector in Nederland nog stil. De Graaff heeft nog hoop op enig herstel in het naseizoen: “Het is nog erg onduidelijk wanneer zeecruise in ons vaargebied weer gaat opstarten. Op verschillende cruise websites kunt u zien dat Duitse rederijen voorzichtig beginnen, vanuit Duitse havens. Onderweg doen ze geen andere havens aan; het zijn korte cruises met een aantal zeedagen. Ons hoogseizoen is van juni-september. Aangezien veel rederijen de operaties hebben stilgelegd tot september kunt u nagaan dat er, mocht e.e.a. weer opstarten, nog een handjevol schepen te verwachten is de laatste maanden van het jaar.”

Meer informatie: https://www.ptamsterdam.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *