Reistrends 2011; mobieler, interactiever, duurzamer

Op de ITB reisvakbeurs in Berlijn zijn de vooruitzichten gepresenteerd voor de reisbranche in 2011. Wereldwijd herstelt het toerisme sterk van de crisis. Voor Europa wordt een bescheiden groei van 2 a 3% verwacht. Een uitgebreid overzicht krijgt u in het World Travel Trends Report 2010/2011.De conclusie van het rapport in headlines:

  • Het jaar 2010 liet een sterk herstel zien van het wereldwijde toerisme
  • Nieuw record voor het aantal internationale trips
  • Sterke groei van de ‘emerging markets’
  • Positieve vooruitzichten voor 2011

Een aantal trends in de vakantiemarkt lichten we er uit:

Europese vakanties

  • De groei in verre reizen is met 5% veel sterker dan de groei in vakanties binnen Europa (bleef nagenoeg gelijk).
  • De gemiddelde lengte van de vakantie nam met 7% af naar  8 overnachtingen
  • De uitgaves per vakantie daalden met 4% naar € 874,-
  • Nederland behoort tot de groep van best presterende toeristische bestemmingen die een groei realiseerden van meer dan 8%
  • Water gerelateerde reizen (o.a. cruises) zitten stevig in de lift (+ 10%)
  • Het aantal boekingen via internet steeg met 17%. Zo’n 50% van de Europeanen boekt nu via internet.

Trends in de reismarkt

Sociale media en mobiele technologie gaan de vakantiemarkt compleet veranderen

Reizigers zijn intensieve gebruikers van sociale media. Deze groep zal de nieuwe technologie dan ook snel omarmen. Enkele ontwikkelingen: wereldwijd vriendennetwerk, mobiele reisgidsen en interactieve boekingen. Volgens de onderzoekers bevind de integratie van reizen en social media zich pas in de beginfase.

Mobiel: Nu al maakt 26% van de reizigers veranderingen in zijn reisschema tijdens de reis. Door de mobiele applicaties kunnen ad-hoc beslissingen nog makkelijker worden gemaakt.

Mobiel: het gebruik van Travel apps op smartphones neemt hand over hand toe. Als case studie haalt het rapport praktijkvoorbeeld Nederland aan, waar de Layar applicatie wordt ingezet om extra informatie toe te voegen aan de realiteit (augmented reality)

Gezonde en duurzame lifestyle

De groep vakantiegangers die gezondheid en duurzaamheid belangrijk vindt tijdens zijn/haar vakantie is een groeimarkt. De groep heeft al een marketingnaam gekregen: Lohas (Lifestyles of health and sustainability). In Duitsland kan 20% van de vakantiegangers worden ingedeeld in de Lohas categorie. Een nuttige doelgroep dus om eens nader onder de loep te nemen. Vooral omdat ze vooral kiezen voor vakanties ‘dicht bij huis’.

Hi tech Tourism

Het rapport wijst ook op de trend dat steeds meer diensten (kunnen) worden geautomatiseerd. Een koffer naar de kamer brtengen kan in de toekomst bijvoorbeeld best gedaan worden door een robot.

Lees het uitgebreide rapport online: WTTR Report (pdf)

Eén reactie

  1. Een mooi vooruitzicht: 20% kiest voor duurzaamheid (en gezondheid, maar dat is onderdeel van).
    De Duitse overheid is ook veel actiever met bewustwordingsprojecten dan de Nederlandse.
    Heel lang geleden was ons land nog progressief….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *