Deze zomer zullen naar verwachting zo’n 2,6 miljoen buitenlandse toeristen zomervakantie in Nederland vieren. Dat zijn er 50.000 meer dan vorig jaar. Daarnaast verwacht het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) dat zo’n 4,1 miljoen Nederlanders hun zomervakantie in eigen land doorbrengen. Dit is een stabilisatie ten opzichte van vorig jaar. In totaal besteden de (inter)nationale bezoekers zo’n 1,7 miljard euro in Nederland tijdens de zomermaanden.
Vooral meer Duitsers en Belgen
Naar verwachting zullen dit jaar zo’n 2,6 miljoen buitenlandse toeristen ons land tijdens de zomervakantie bezoeken, ongeveer 50.000 meer dan vorig jaar. Met name de stijging van het aantal Duitse en Belgische toeristen zorgt voor deze groei. Net zoals vorig jaar, geldt dat in de nasleep van de crisis de buurlanden vaak in trek zijn voor een (zomer)vakantie. In het geval van Duitsland en België profiteert Nederland daarvan. Het NBTC verwacht ruim 1 miljoen bezoekers uit onze buurlanden. Ook uit landen zoals Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Spanje verwacht het NBTC iets meer bezoekers. De buitenlandse bezoekers besteden bijna een miljard euro tijdens hun zomerverblijf in Nederland.
Vakantie in eigen land
Tijdens de zomermaanden zullen, net zoals vorig jaar, zo’n 8,4 miljoen binnen- en buitenlandse vakanties worden ondernomen door de Nederlanders. Na twee jaar van lichte stijging, stabiliseert het aantal zomervakanties in eigen land met 4,1 miljoen. Deze binnenlandse zomervakanties leveren de BV Nederland zo’n 750 miljoen euro op. Het merendeel van deze vakanties wordt doorgebracht op campings en in bungalowparken. Ook het aantal zomervakanties naar het buitenland is gelijk aan vorig jaar, zo’n 4,3 miljoen. Met name Frankrijk, Duitsland en Spanje zijn daarbij populair.
Holland promotie
De toeristische sector is van groot belang voor de Nederlandse economie: in 2010 zorgde de sector voor zo’n 35 miljard euro aan bestedingen door binnen- en buitenlandse bezoekers. Daarnaast zorgt de sector met bijna 400.000 banen voor zo’n 4% van de werkgelegenheid. Als de bezuiniging op Holland-promotie doorgang vindt, komt er 10,8 miljoen euro minder beschikbaar voor de internationale promotie van ons land. Hiermee dreigt Nederland zo’n 2 miljoen buitenlandse bezoekers mis te lopen en zo’n 800 miljoen euro aan bestedingen.
Bron: persbericht NBTC
Eén reactie