Kennisdag Pleisureworld op camping De Julianahoeve

Met ruim 150 deelnemers boekte de toeristische bedrijven contactdag op camping De Julianahoeve een nieuw record. Directeur Ed Troost gaf zijn collega’s een openhartige kijk achter de schermen van het familiebedrijf; Marlies Sobczak gaf inzicht in de kansen van Wellness voor de Nederlandse recreatieondernemer en diverse leveranciers toonden hun laatste innovaties.

rondleiding in het zwembad

Ed Troost ziet nog volop kansen voor de recreatiesector; maar niet voor alle bedrijven; “Er zijn bedrijven die nauwelijks meer investeren. Dit is 1/3 van alle bedrijven. Die bedrijven hebben geen toekomst. Dan zijn er de bedrijven die nu volop investeren. Zij kunnen groeien in de ruimte die vrij komt doordat er bedrijven gaan stoppen.”

Een slechte keuze is de concurrentie op prijs. Troost: “Een prijsverlaging van 5% moet minstens een omzetstijging van 30% opleveren om hetzelfde rendement te halen.”

Wellness

Een groeiende markt is die van Wellness. Marlies Sobczak hield haar gehoor voor dat deze markt in Nederland nog weinig ontwikkeld is. Wellness is meer dan kuren en sauna. Het is een compleet pakket van welbevinden waar ook streekproducten en ontspannende activiteiten bij horen. Sobcak ziet vooral kansen voor bedrijven die dicht bij hun identiteit blijven; “Ga als Nederlands bedrijf dan ook niet proberen om Griekse sferen te creëren, maar maak vooral gebruik van de kracht van de eigen omgeving. Voor Zeeland is dat bijvoorbeeld de helende zeelucht en wellnessproducten die locale ingrediënten bevatten.

Kijk naar je eigen DNA

Ook Hans van Leeuwen gaf de toehoorders als advies mee om dicht bij je eigen identiteit te blijven; “We moeten niet allemaal aan de Glamping, omdat het een trend is. Het moet ook bij je passen. Juist bedrijven die zich onderscheiden maken zich relevant voor de vakantieganger die op zoek is naar een bijzondere beleving.” Een goed advies om tot bijzondere ideeen te komen: Kijk over de grenzen van je bedrijf en je branche. Daar vind je vaak veel nieuwe inspiratie. ”

Meer informatie: www.pleisureworld.nl

Eén reactie

  1. Hij heeft groot gelijk over de wellness-business, er zijn simpelweg te veel sauna’s en dergelijke die niets van de omgeving meenemen maar meer een Turks badhuis willen zijn. Jammer want dit is een gemiste kans.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *