De TravelTrends 2016 volgens Travelmedia

TravelMedia voorspelt voor 2016 de opkomst van 1. Draadloos identificeren, 2. Group Travel Planning, 3. Micro Moments, 4. Personal Congierge en 5. Kansen met boomers. Naast deze vijf trends omvat het rapport ook een interessant tweegesprek van Olivier Dujardin (Travelmedia) en trendspotter Herman Konings over ontwikkelingen in de vakantiesector.

In het laatstgenoemde gesprek wordt o.a. gekeken naar bedrijven die inspelen op de ‘slow’ trend. Ook wordt onze taal en sector verrijkt met enkele nieuwe begrippen. Ken je bijvoorbeeld al het ‘Sluiktoerisme’? (weg van de toeristische hoofdwegen, op zoek naar kleinschaliger belevingen.). Of ‘Fygitale ruime’? (Combineert de fysieke en digitale wereld). Ook ‘jonge flaneurs’ worden besproken (op zoek naar onvoorspelbaarheid).

TravelTrends

disney magic band
het magische polsbandje bij de Disney Parken

De TravelTrends worden jaarlijks opgesteld en gratis ter beschikking gesteld door TravelMedia. Voor 2016 ligt de focus op:

  1. Draadloos identificeren: Dit is een toepassing van het draadloos internet, gecombineerd met je persoonlijke gegevens. Hiermee kan veel beter een maatwerk worden geleverd. Een voorbeeld is het magische polsbandje dat in Disney Parken wordt gebruikt.
  2. Group Travel Planning: Het heeft eigenlijk nog best lang geduurd voordat dit probleem werd getackled. Met ondersteunende software wordt het makkelijker gemaakt om reizen met een wat groter gezelschap wat makkelijker te maken.
  3. Micro Moments: Informatie op locatie beschikbaar met als voorwaarden: snel, overzichtelijk en aangepast aan de context.
  4. Persoonlijke Congierge: Apps op je mobiele telefoon vullen steeds beter de rol in van Personal Assistant.
  5. Boomers: eigenlijk geen trend meer, maar een blijvende invloed. Deze generatie reist veel en heeft een gemiddeld hoog bestedingspatroon.

De ouderwetse hotelsector
Het trendrapport heeft als afsluitend artikel een ‘wake up call de hotelsector’. In een interview met Sebastien Bazin, CEO van de Accor hotelgroep, wordt ingegaan op de verouderde structuur van vele hotelketens. Inmiddels is de hotelsector verrast door diverse ontwikkelingen waar de sector te laat op heeft geanticipeerd: 1. Online travel agencies (OTA) die hotels overzichtelijk en vergelijkbaar online presenteerden; 2. Opkomst van meta search engines en 3. opkomst van disruptief aanbod zoals Airbnb. In het artikel geeft Bazin zijn visie op de hotelsector van de toekomst die veel flexibeler moet worden om te floreren.

Download het hele trendrapport op: www.travelmedia.be/travel-trends-2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *