Op 10 mei was de Toeristische Innovatietour van Pleisureworld te gast op Recreatiecentrum De Schatberg; een vakantiepark met grote ambities. Met de nieuwe uitbreiding; een seniorendorp, groeit de oppervlakte van bijna 80 naar ruim 100 ha. Dat is volgens directeur Ronald Hoppzak ook wel de grens, want anders zou de capaciteit van de centrumvoorzieningen niet meer voldoende zijn.
Kwaliteitsslag camping
De Schatberg was een van de eerste campings in Nederland die privé sanitair op de kampeerplaats aanbood. De VIP comfortplaatsen hebben, naast het sanitair. ook een sauna en jacuzzi.
Een volgende stap in kwaliteitsverbetering van de camping wordt gemaakt met uitbreiding van de oppervlakte per kampeerplek. In het nieuwe gedeelte krijgt de gast 300 m2 eigen ruimte.
Een aanzienlijk deel van het park moet nog worden verbeterd. Dat is een deel waar vaste gasten al jaren gewend zijn aan hun eigen plekje. Hoppzak daar over: “We kiezen heel bewust voor een rustige aanpak van de vernieuwing, de zogenaamde warme aanpak. Als een jaarplaatshouder zijn plek opzegt, dan laten we dat deel voorlopig even leeg staan. Dat kost ons wel geld, maar de relatie met onze vaste gasten is ons dat waard. Op andere parken wordt wel eens wat meer druk gebruikt, maar dat leidt tot grote onrust en een slechte sfeer en het is in deze tijden ook niet meer zo makkelijk om het park weer snel gevuld te krijgen.”
Trend: Glamping Volgens Hans van Leeuwen is het luxe kamperen inmiddels geen trend meer, maar een blijvertje: “De behoefte aan luxe, comfort en beleving zal alleen nog maar toenemen. De grootste valkuil voor ondernemers die zich op het glampingpubliek richten, is standaardisatie van het product. Nu al zie je dat er 10 indentieke, zogenaamde glampingtenten op een rijtje worden gezet. Dat is een afknapper, want hier ontbreekt de beleving en authenticiteit.”
Doelgroepen
Het recreatiecentrum speelt in op een belangrijke trend; de vergrijzing. De nieuwe uitbreiding van het bungalowpark, wordt helemaal gericht op senioren. Daarbij wordt extra aandacht besteed aan o.a. toegankelijkheid.
Ook het groepshotel ‘Lakeview’ is bijzonder in trek; het is een nieuw concept waarbij de kamers in het grote centrale gebouw ook makkelijk als hotelkamer kunnen worden verhuurd. De accommodatie is bijzonder in trek voor trainingen (o.a. van de politie.)
Samenwerking met andere ondernemers
De Schatberg werkt op het terrein samen met andere ondernemers. Zo is de kabel-waterskibaan uitbesteed aan Seven Twenty. Dat werkt prima. Zij maken van de skibaan een echte regionale trekpleister; en de gasten van het park hebben er een bijzondere attractie bij.
Trend: attracties en verblijfsrecreatie groeien naar elkaar toe. Hans van Leeuwen ziet de kabelskibaan op het park slechts als het begin van een ontwikkeling: “Recreatieparken moeten zich onderscheiden met bijzonder aanbod en schuiven steeds meer op richting het aanbod van dagattractieparken. Attracties op vakantieparken worden steeds groter en spectaculairder. Ik voorspel binnen twee jaar de eerste rollercoaster op een vakantiepark.”
De horeca is inmiddels weer in eigen beheer. Hoppzak: “De foodservice is erg belangrijk in de totale beleving die we willen aanbieden. We konden daar niet de juiste afspraken over maken met de uitbater. Vanaf 10.00 uur willen we dat onze gasten terecht kunnen in het centrumgebouw voor een kopje koffie, ook al is het dan even een paar uur onrendabel.” Voor de Schatberg is de horeca een zeer belangrijk onderdeel. Voor de pinkstervakantie staan nu al zo’n 1600 couverts gereserveerd; vooral het aspergemenu is in trek.
Meer informatie:
www.schatberg.nl
Pleisureworld innovatiemeeting