Naar Buiten is het vernieuwde kwartaalblad van Staatsbosbeheer. Met een nieuwe titel en bladformule wil Staatsbosbeheer een breed publiek inspireren met verhalen over de natuur, natuurgebieden en alles wat er te beleven is. Ondernemers die in het blad onder de aandacht willen komen, kunnen het best contact opnemen met de locale boswachter. Zij zijn degenen die de redactie van inspiratie voorzien.
Staatsbosbeheer lanceerde in 1998 het tijdschrift ‘Onverwacht Nederland’. Oorspronkelijk was er vooral aandacht voor excursies en andere activiteiten die boswachters in hun gebieden organiseerden. Gaandeweg ontwikkelde het blad zich tot een volwaardig publiekstijdschrift dat de lezer informeert over natuur met mooie foto’s die uitnodigen om er zelf op uit te gaan. Het tijdschrift ‘Naar Buiten’ wil een nog bredere lezersgroep aanspreken dan de huidige vaak groene achterban van Onverwacht Nederland.
Brede lezersgroep
Met de presentatie van ‘Naar Buiten’ slaat het publiekstijdschrift van Staatsbosbeheer een nieuwe weg in die past bij de taak van gastheer in de natuur. Ruim 92 procent van de gebieden die Staatsbosbeheer in beheer heeft zijn opengesteld voor wandelaars, fietsers en andere recreanten. In ‘Naar Buiten’ is meer ruimte voor inspirerende persoonlijke verhalen van zowel bezoekers, vrijwilligers als boswachters. Alle mogelijke natuurbelevingen krijgen een plek; een gezellige natuurpicknick, een rustige wandeling of sportieve uitdagingen. Als vanouds blijft er veel aandacht voor de schoonheid van de Nederlandse natuur. Het blad ‘Naar Buiten’ is verkrijgbaar via de Buitencentra, de website en het informatiecentrum van Staatsbosbeheer. Prijsinformatie staat op www.staatsbosbeheer.nl/naarbuiten.
Buiten
De nieuwe titel ‘Naar Buiten’ past in de aanpak die Staatsbosbeheer heeft gekozen om Nederland de weg naar buiten te wijzen. In 2008 lanceerde Staatsbosbeheer nieuwe naarbuiten-seizoenen; van het SnelWeerNaarBinnen-seizoen tot het Kaplaarzenseizoen. Daarna volgde de rest. De publieksactiviteiten en excursies staan per gebied vastgelegd in een speciale Buitenladder. Al het overnachten in de natuur, van camping tot huisje, gebeurt bij Staatsbosbeheer onder de noemer Buitenleven. Vanaf 1 januari 2012 heten de bezoekerscentra om dezelfde reden Buitencentra.
Bureau
Voor de productie van ‘Naar Buiten’ werkt Staatsbosbeheer samen met Hoogte 80 strategische media. Dit Arnhemse communicatiebureau verwierf de opdracht voor de productie van het publiekstijdschrift van Staatsbosbeheer als resultaat van een Europese aanbestedingsprocedure.
Een gratis proefexemplaar is op te vragen via www.staatsbosbeheer.nl/naarbuiten. Vaste abonnees krijgen op 16 december het winternummer op de mat.