Dat wandelnetwerken populair zijn in Nederland, bleek ook weer uit het TV-programma ‘Nederland van Boven‘. Als er een routebordje is verdwenen, dan is de ergernis en verwarring meteen enorm groot. Een ander gemis tijdens wandelroutes is het ontbreken van een stopplek met horeca. Dat biedt kansen voor ondernemers.
Wandelnet, de beheerder van de LAW wandelpaden, ziet op haar website welke wandelpaden het meest populair zijn. De top-5 van meest aangeklikte routes in 2010 zag er als volgt uit:
- Trekvogelpad
- Pelgrimspad deel 1
- Pelgrimspad deel 2
- Hollands Kustpad
- Hertogenpad
Daarbij wordt wel aangetekend dat bij het verschijnen van een nieuwe wandeling / boekje, de belangstelling voor deze route meteen enorm toeneemt. Zo zijn in 2010 het Trekvogelpad, het Pelgrimspad deel 1, het Hollands Kustpad en het Hertogenpad verschenen.
Koffiestop
Wie als horecaondernemer een strategische plek zoekt kan dat het best doen in Friesland (Friese Woudenpad), Oost-Overijssel (Marskramerpad), Zuid-Brabant (Grenslandpad) en Zuidoost-Drenthe (Noaberpad). Daar worden de meeste ‘witte vlekken’ in de horeca langs de route ervaren.
meer informatie: www.wandelnet.nl
Zelf aan de slag
Voor ondernemers die willen inspelen op de kansen die routes bieden, wordt er op 1 februari 2012 een symposium georganiseerd over Routepromotie door Pleisureworld in Gorinchem. Dit is een vervolg op de kennis die vorig jaar ook al tijdens dit symposium werd gedeeld. Daarin ging Richard de Bruin van RBT Rivierenland, heel specifiek in op het thema: Help, ik zit aan een route