De ondernemers van Vereniging ToerNed (dagrecreatieve bedrijven) hebben uit hun midden een vakgenoot verkozen die een meer dan opvallende prestatie heeft neergezet in 2013. De ToerNed Award gaat dit jaar naar Museum de Fundatie.
De Fundatie
De winnaar is gekozen aan de hand van een voorselectie, waarbij innovatie, marketing en aansprekende originaliteit de belangrijkste toetsstenen zijn. Museum de Fundatie uit Zwolle heeft in 2013 met haar eigenzinnige en gedurfde aanpak aan Nederland laten zien waar een klein museum groot in kan worden, en ontvangt daarom in juli uit handen van het bestuur van Vereniging ToerNed de ToerNed Dagattractie Award.
Van Missie naar Passie
Museum de Fundatie voert een actieve, gevarieerde en aansprekende programmering op twee aansprekende locaties. Museum de Fundatie heeft een duidelijke missie, waar de ambitie en passie vanaf spat.
Mede daarom is het bewonderenswaardig dat de helder uitgesproken visie op het brengen van topcollecties in hoogwaardige gebouwen vervolgens doelgericht wordt overgebracht op een sterk groeiend aantal bezoekers. Deze marketingprestatie bestaat uit een slimme mix van aansprekende architectuur waarbij functioneel gebruik en ruimtelijke beleving hand in hand gaan, en daarnaast een gevarieerde en hedendaags aansprekende programmering. Hiermee weet Museum de Fundatie haar passie voor beeldende kunst en de presentatie daarvan over te brengen op een groot en breed publiek. Met name de visueel zeer aansprekende uitbreiding aan de Blijmarkt, het kunstzinnige oog op de binnenstad van Zwolle, heeft (inter)nationaal aandacht voor de gedurfde architectuur gekregen waarmee de focus van kunstminnend Nederland definitief op Museum de Fundatie is komen te liggen. De bezoekersaantallen worden inmiddels uitgedrukt in honderdduizenden, waarmee het museum concurrerend is voor bedrijven en instellingen in het middensegment van de dagrecreatieve markt.
Passie
Musea, attractieparken, speelparadijzen en dierentuinen proberen ieder op eigen wijze de grotere bezoekersaantallen aan zich te binden. Opvallend is dat juist organisaties die passie verkondigen er in slagen om het publiek met een helder en logisch aanbod te bereiken.
Bron: persbericht ToerNed, vereniging van dagattracties