Libéma kijkt terug op een succesvol eerste jaar Aviodrome

Het is alweer een jaar geleden dat Aviodrome de deuren (her)opende voor publiek onder het management van Libéma. Het themapark onderging voor de opening op 28 april 2012 een aantal grote veranderingen. Zo werden meer vliegtuigen toegankelijk gemaakt, is er een panoramaterras met uitzicht op Lelystad Airport gerealiseerd en meer gethematiseerde animatie voor kinderen aangebracht.

aviodrome

Collectiebeleid staat centraal
Albert Kraai, Parkmanager van Aviodrome: “Met ruim 160.000 bezoekers in een jaar tijd zijn we zeer tevreden. We hebben een goede start gehad, maar hopen hier dit jaar nog een schepje bovenop te kunnen doen.” Volgens Kraai is het succesvolle eerste jaar te danken aan een aantal factoren, waaronder het behoud en uitbreiding van de collectie. “Het collectiebeleid is onze core business. De collectie bestaat niet alleen uit de vliegtuigen, helikopters, objecten en onderdelen. Ook het historische archief valt onder de collectie, bestaande uit zeer veel foto’s, boeken, tijdschriften en belangrijke documenten. Sinds kort is het weer mogelijk om historische luchtfoto’s te bestellen. Aviodrome is eigenaar van verreweg de grootste collectie ‘vogelvlucht’-foto’s die er in de 20e eeuw van Nederland zijn gemaakt. Het fotoarchief is van grote cultuurhistorische waarde en past dus goed in de museale doelstellingen van Aviodrome ten aanzien van beheer en behoud van luchtvaartarchieven. Hiermee proberen we een bijdrage te leveren aan de maatschappij en het behoud van dit maatschappelijke erfgoed.” In dit kader werd recent ook de Noorduyn Norseman aan de collectie toegevoegd. De Noorduyn Norseman, met een spanwijdte van 15,70 meter en 9,95 meter lang, is ontworpen door Nederlander R.B.C. (Bob) Noorduyn en heeft een belangrijke rol gespeeld tijdens WOII.

Een ‘wereldvliegtuig’
De eerste vlucht van een Norseman (op drijvers) was op 12 november 1935. Sinds die tijd werden er 903 geproduceerd en verkocht aan verschillende commerciële maatschappijen en aan luchtmachten zoals de Canadese en de Amerikaanse luchtmacht. Ze werden gebruikt in zo’n 68 landen over de gehele wereld, met name in de Arctische gebieden. De laatste Norseman werd geproduceerd in 1959. Er zijn er nog ongeveer 25 in gebruik. “Dit vliegtuig is hét voorbeeld van het belang van het behoud van maatschappelijk erfgoed en een echte aanwinst voor ons park. Momenteel zijn we al weer bezig met de verdere uitbreiding van onze unieke collectie, er zit nog het een en ander in de pijplijn”, aldus Albert Kraai.

Meer informatie: www.aviodrome.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *