Indoorbedrijven in de vrijetijdssector vooral bezig met kostenreductie

Vandaag verschenen de kwartaalcijfers van beursgenoteerde bedrijven als Snowworld (indoor skihallen) en Kinepolis (bioscopen). De algehele teneur is dat zij flink last hebben van de coronacrisis. Verliezen worden zoveel mogelijk beperkt door scherp te sturen op verlagen van variabele kosten.

Zowel Kinepolis als Snowworld starten hun kwartaalbericht positief. Tot aan de lockdown hadden beide ondernemingen een uitstekend begin van 2020 achter de rug. Tot aan het begin van de maatregelen zag Kinepolis een stijging van het bioscoopbezoek met 12% (in Nederland zelfs met 15%). De omzet uit tickets en F&B steeg zelfs nog harder. Ook Snowworld had een sterk winterseizoen achter de rug. Beide bedrijven geven dan ook aan dat er voorlopig voldoende reserves zijn om de gedwongen sluiting nog enige tijd uit te zitten.

Kostenreductie

Kinepolis kent een kostenstructuur waarbij, normaal gesproken, 70% van de kosten variabel zijn. Door maatregelen is de quote van variabele kosten zelfs opgehoogd naar 80% van de operationele kosten. Kinepolis is daarnaast ook dankbaar voor de steunmaatregelen die zij in diverse landen kunnen krijgen.

SnowWorld geeft aan dat zij dankzij de verplichte sluiting van de skihallen nu al zo’n 2 miljoen aan omzet zijn misgelopen. De eerste 6 maanden van het jaar zijn voor de indoor attracties veruit de belangrijkste periode, waarin 70% van de omzet wordt gegenereerd.

Indoor fitness

Eerder deze maand maakte fitnessketen Basic Fit (202 clubs in Nederland) haar kwartaalcijfers bekend. De sluiting van tenminste 5 maanden van de fitnessbedrijven (vooralsnog t/m 1 september in Nederland) zorgt voor een flinke omzetdaling. anaisten van de ING bank schatten het omzetverlies in Europa (828 clubs) op 34 miljoen.

Meer informatie:


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *