Is er sprake van gebiedsontwikkeling of van een totaalconcept met natuurgerichte dag- en verblijfsrecreatie? Tijdens een persconferentie in Durbuy lichtten de initiatiefnemers Marc Coucke en Bart Maertens hun investering van 50 miljoen toe. Op de kaart van project ‘La Petite Merveille’ (het kleine wonder) zien we een lappendeken van 300 ha aan groene gebieden, attracties en verblijven in de regio rondom Durbuy. Zelfs Waals minister van Toerisme, René Collin, doet toezeggingen om een bijdrage te leveren aan de oplossing van logistieke knelpunten.
Avontuur in de natuur
Centraal in het concept staan outdooractiviteiten waarmee de regio rondom Durbuy (Ardennen) al naam en faam heeft opgebouwd. Twee voormalige outdoorbedrijven en buren (LPM en Durbuy Adventures), die voorheen concurrenten van elkaar waren, werken nu samen. Er wordt volop gebouwd aan nieuwe natuurgerichte attracties, waaronder het net geopende klimpark in het bos en een lange zipline. Een speelplein, gethematiseerd als Romeins fort, en een challenger parcours zijn in aanbouw en er staan nog meer grote klim- en klauterattracties in de planning. Om het concept van ecologisch avonturenpark geen geweld aan te doen worden gemotoriseerde activiteiten zoals karting en quads in de ban gedaan (wel elektrische mountainbikes). Coucke: “We willen de mensen volledig onderdompelen in de rijke natuur van deze regio.”
Veel verschillende deelprojecten
De initiatiefnemers hebben veel grond en projecten aangekocht die onderdeel uitmaken van La Petite Merveille. Hier worden o.a. verblijfsrecreatieve voorzieningen gerealiseerd, zoals moderne, goed uitgeruste chalets en gites. In het stadje Durbuy werd hotel ‘Jean de Boheme’ aangekocht, als uitvalsbasis voor de meer cultuurgerichte gasten. Tot de deelzones behoren ook enkele natuurgebieden. Deze gebieden wil men vrijwaren van ontwikkeling en de kernwaarde ‘natuur’ beschermen zodat bezoekers daar nog heel lang van kunnen genieten. Daarnaast vallen enkele gebieden ook onder het Natura 2000 regime, dat ook de natuurwaarden in bescherming neemt.
In het stadje Durbuy zijn nog plannen voor een museum van moderne kunst. Het idee hier achter is om de attractiewaarde buiten het zomerseizoen te versterken en jaarrond toerisme te stimuleren. Verder is een agrarisch gebied onderdeel van het totaalproject. Ook hier wordt een passend bezoekbaar project, met respect voor de bestaande functie, gerealiseerd.
Samen de logistiek aanpakken
De Vlaming Coucke is zeer te spreken over de samenwerking met de diverse (Waalse) overheidsinstanties: “Het hele proces van vergunningen is nog nooit zo soepel verlopen en de medewerking die ik hier krijg is ongekend.” De partijen hebben gezamenlijk nog wel wat logistieke knelpunten op te lossen. Zo zijn de toegangswegen smal en druk, en is het kleine populaire stadje Durbuy in de zomermaanden nauwelijks berekend op de vele auto’s. Als oplossing wordt gedacht aan grote parkings in de regio. Ook bij de outdoorcentra wordt een grote parking gerealiseerd, van waaruit een kabelbaan naar Durbuy wordt gerealiseerd. Andersom is de regio inmiddels ook overwegend positief over de duurzame investeringsplannen, die o.a. 200 a 300 banen in 2020 kunnen opleveren. Een directe medewerker van Coucke laat weten dat zijn leidinggevende veel goodwill heeft opgebouwd door persoonlijk bij mensen uit de streek op bezoek te gaan.
Doelgroepen
Durbuy en de omliggende regio zijn in heel België al veel langer bekend als populair vakantiegebied. Ook Marc Coucke heeft goede jeugdherinneringen aan vakanties in de streek. Het karakter van een vakantiegebied voor de hele familie wil La Petite Merveille versterken door een kwalitatieve impuls te brengen. De klemtoon ligt op natuur, avontuur en cultuur met respect voor de groene omgeving en de authenticiteit van de regio. De traditionele doelgroepen blijven in beeld; van kinderen tot grootouders, scholen en bedrijven die teambuildings willen organiseren. Ook Nederlanders weten al jaren de weg naar de outdoorcentra goed te vinden voor vakanties en sportieve schoolreisjes. Durbuy ligt 60 km onder Maastricht.
Met de kwaliteitsinjectie in o.a. accommodaties en cultuur wil men ook meer het hogere segment en de cultuurzoekers aan zich binden met een jaarrond aanbod.
Meer informatie: www.lapetitemerveille.be
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren
Bewaren