De Diamond Theme Park Awards 2011 zijn weer uitgereikt. Dankzij een stemming onder kritische bezoekers geven deze verkiezingen een evenwichtig beeld van attracties en dierentuinen die het afgelopen jaar het hoogst werden gewaardeerd. De Efteling was grootverdiener op deze verkiezingen met maar liefst vier prijzen: Beste pretpark, beste website, beste personeel en beste waterattractie. Het Duitse EuropaPark werd verkozen tot beste pretpark van Europa. Zie hier onder een overzicht van de prijzen in de diverse categorieën.
BESTE PRETPARK VAN BELGIË EN NEDERLAND
De categorie ‘Beste Pretpark’ is wellicht de meest prestigieuze categorie van de Diamond Theme Park Awards. Op een mooie derde plaats strandt met 16% van de stemmen het Nederlandse Walibi Holland. Het Belgische Plopsaland De Panne haalt met een score van 20% de tweede plaats binnen, maar met ruim 40% van de stemmen gaat de award voor ‘Beste Pretpark van België en Nederland’ naar het populaire sprookjespark de Efteling.
BESTE DIERENPARK VAN BELGIË EN NEDERLAND
In de categorie ‘Beste Dierenpark’ waren enkele parken werkelijk aan elkaar gewaagd. De Zoo van Antwerpen eindigt er op de derde plaats met 15% van de stemmen. Pairi Daiza, met 19% van de stemmen mag tevreden zijn met een knappe tweede plaats, maar de award voor ‘Beste Dierenpark van België en Nederland’ gaat naar Burger’s Zoo. Het Nederlandse park scoorde maar liefst 35% van de stemmen.
BESTE EVENT VAN BELGIË EN NEDERLAND
Jaarlijks trachten de pretparken met tal van evenementen extra bezoekers door de toegangspoorten te lokken. In de categorie ‘Beste Event’ namen zowel dagevenementen als evenementen lopend over een lange periode het tegen elkaar op. De Efteling bezet met de
Zeven Mijls Zomer en de Winter Efteling, respectievelijk met 16% en 28% van de stemmen, de derde en tweede plaats. De eerste plaats gaat naar het Nederlandse Walibi Holland dat met de razendpopulaire Halloween Fright Nights 33% van de stemmen kreeg.
BESTE SOCIALE MEDIA VAN BELGIË EN NEDERLAND
Ook pretparken zijn tegenwoordig frequent aanwezig op sociale media. In de categorie ‘Beste Sociale Media’ behaalt fervent twitteraar en directeur van de Efteling Bart De Boer een derde plaats met 20% van de stemmen. De tweede stek is voor het Nederlandse Walibi
Holland met 22% van de stemmen. De vele berichtjes, wedstrijden en acties van Plopsa renderen blijkbaar, want in de categorie ‘Beste Sociale Media’ eindigt de pretparkengroep met 27% van de stemmen op de eerste plaats.
BESTE WEBSITE VAN BELGIË EN NEDERLAND
In de categorie ‘Beste Website’ namen de parken met de meest gebruiksvriendelijke, meest moderne, meest interactieve en uiteraard ook de mooiste website het tegen elkaar op. Op de derde plaats, met 15% van de stemmen, vindt men het Nederlandse Walibi Holland. De website van Plopsa eindigt met 23% van de stemmen op de tweede plaats, maar met een overduidelijke 44% van de stemmen gaat de trofee voor ‘Beste Website van België en Nederland’ naar de Efteling.
BESTE FANSITE VAN BELGIË EN NEDERLAND
Naast officiële websites vindt men op het internet ook een schat aan zogenaamde fansites. Liefhebbers komen er vaak meer te weten dan wat de pretparken zouden willen, maar ook pretparken doen er vaak ideeën op wanneer een critici er zijn mening uit. In deze categorie strand op de derde plaats, met 19% van de stemmen, Eftelist.nl. De Plopsa Fansite eindigt met 20% van de stemmen op een tweede plaats, maar uiteindelijk is het de Nederlandse community WalibiWeb.nl dat met 22% van de stemmen aan de haal gaat met de award voor ‘Beste Fansite’.
MEEST KINDVRIENDELIJKE PRETPARK VAN BELGIË EN NEDERLAND
Met het hele gezin naar een attractiepark is niet altijd een evidentie. Toch zijn er een heleboel parken waar kinderen klein en groot zich ten allen tijden kunnen. In de categorie ‘Meest Kindvriendelijke Park’ bereikt het Nederlandse Attractiepark Toverland de derde stek met 13% van de stemmen. De Efteling moet vrede nemen met de tweede plaats, het sprookjespark haalt een score van 33%. De eerste plaats is echter voor Plopsaland De Panne dat samen met zijn populaire Studio100-figuren liefst 36% van de stemmen achter zich krijgt.
BESTE PERSONEEL VAN BELGIË EN NEDERLAND
De categorie ‘Beste Personeel’ zet de werknemers in de schijnwerpers. Een dag kan gemaakt, maar ook vaak gekraakt worden door tussenkomst van een personeelslid. De personeelsleden van de genomineerde parken kunnen alvast op beide oren slapen, maar slechts één kan de beste zijn. Op een derde plaats vindt men Bellewaerde Park met een score van 12%. Nipt op de tweede plaats eindigt het Ardense Plopsa Coo met 13%, maar met een overduidelijke 56% van de stemmen krijgt het personeel van de Efteling terecht de award voor ‘Beste Personeel’.
BESTE ACHTBAAN VAN BELGIË EN NEDERLAND
België en Nederland herbergen een heleboel spannende achtbanen. In de categorie ‘Beste Achtbaan’ namen zowel inversie- als niet-inversie-achtbanen het tegen elkaar op. Op de derde positie vindt men Anubis The Ride. De sensationele achtbaan van Plopsaland De Panne wist 23% van de stemmers te overtuigen. Met slechts 1% meer vinden we de racende Efteling-achtbanen Water en Vuur van Joris en de Draak op een tweede plaats. De eerste prijs wordt weggekaapt door de indrukwekkende achtbaan Goliath uit het Nederlandse Walibi Holland. Deze Intamin Mega Coaster viert dit jaar trouwens zijn 10-jarig jubileum en krijgt met een Diamond Theme Park Award alvast een mooi verjaardagscadeau.
BESTE WATERATTRACTIE VAN BELGIË EN NEDERLAND
Ondanks het vaak afwisselende zomerweer bieden de Belgische en Nederlandse pretparken een heleboel waterattracties. Op warme dagen zijn het vaak de populairste attracties en puilen de wachtrijen uit. In de categorie ‘Beste Waterattractie’ strandt het Belgische Walibi Belgium op een derde plaats met 13% van de stemmen. De tweede plaats is voor Plopsaland De Panne dat met SuperSplash 20% van de stemmers wist te overtuigen. Op één vinden we met 40% van de stemmen de Vliegende Hollander, één van de paradepaardjes van de Efteling.
MEEST SENSATIONELE ATTRACTIE VAN BELGIË EN NEDERLAND
Ook de echte adrenalinejunkies kunnen zich van harte uitleven in de Belgische en Nederlandse pretparken. Of het nu gaat om een angstaanjagende zwiermolen, een weerzinwekkende vrije-val of een spectaculaire darkride, enkel echte durfals weten de attracties te bedwingen. Op de derde plaats eindigt met 14% van de stemmen de 78m hoge vrije-val-toren van Walibi Belgium. Het draaiende huis van Villa Volta neemt met 30% van de stemmen de tweede plaats in bezit. Op de eerste plek vinden we Bobbejaanland dat met de spectaculaire Sledgehammer 32% van de stemmen achter zich krijgt.
BESTE NIEUWIGHEID 2011 VAN BELGIË EN NEDERLAND
Jaarlijks trakteren de pretparken hun bezoekers op nieuwigheden. 2011 was best een vruchtbaar jaar voor de Belgische en Nederlandse pretparken. In de categorie ‘Beste nieuwigheid van 2011’ prijkt op de derde plaats ‘Speed of Sound’. De vernieuwde boomerangachtbaan van Walibi Holland haalt 20% van de stemmen. De Efteling wist met Raveleijn 26% van de stemmers te overtuigen. Plopsaland De Panne pakte dan weer uit met Mayaland, een nieuwigheid die gesmaakt werd. Mayaland kreeg immers 27% van de stemmen achter zich.
BESTE PRETPARK VAN EUROPA
In de categorie Beste Pretpark Europa namen 10 genomineerden het tegen elkaar op. De Efteling dat als enige park uit de Benelux werd geselecteerd, haalde nipt de top drie niet. De derde plaats is voor Disneyland Paris met 21,5% van de stemmen gevolgd door het Duitse Phantasialand dat 24,8% van de stemmen kreeg. Op de eerste plaats vindt men eveneens een Duits park, Europa-Park. Het tweede meest bezochte pretpark van Europa overtuigde 26,6% van de stemmen.
BESTE ATTRACTIE VAN EUROPA
In de categorie ‘Beste EU-Ride’ namen uitsluitend achtbanen het tegen elkaar op. De top drie herbergt uitsluitend Duitse achtbanen met op de derde plaats Expedition Ge-Force uit Holiday Park. De achtbaan uit het Duitse park dat deel uitmaakt van de Belgische Plopsa-groep kreeg 11,6% van de stemmen. Blue-Fire, de populaire gelanceerde achtbaan uit Europa-Park strandde met 37,1% van de stemmen nipt op de tweede plaats. Op nummer één vinden we de hangende achtbaan Black Mamba. De topattractie van Phantasialand kreeg 39,7% van de stemmen achter zich.
BESTE NIEUWIGHEID 2011 EUROPA
Ook op Europees vlak werden er verscheidene interessante nieuwe attracties gepresenteerd. Met 20% van de stemmen mag het filmpark Movie Park Germany vrede nemen met een derde plaats voor de indoor-achtbaan Van Helsing’s Factory. Het Noord-Duitse Heide Park wist met de B&M Dive Coaster Krake 30% van kiezers te overtuigen. De eerste plaats gaat naar Phantasialand waar de interactieve darkride Maus au Chocolat 41% scoorde. Aan deze Phantasialand-attractie werkten ook het Belgische Alterface en het Nederlandse EFT Ride Systems mee.
BESTE PRETPARK BUITEN EUROPA
Ook wereldwijd kan men enkele pareltjes van attractieparken terugvinden. De genomineerden in de categorie ‘Beste Park Niet-EU’ waren voornamelijk Amerikaanse attractieparken. Op de derde plaats eindigt het achtbaan-mekka Six Flags Great Adventure (New Jersey), met 15% van de stemmen. De tweede plek wordt met 19% van de stemmen opgeëist door het Disneyland Park in Californië. De award gaat echter naar het Disney World Magic Kingdom. Het moederpark van het Walt Disney World Resort in Orlando kreeg 21% van de stemmen achter zich.
BESTE ATTRACTIE BUITEN EUROPA
In de categorie ‘Beste Ride Niet-EU’ treft men hoofdzakelijk achtbanen aan. Toch gaat de eerste plaats niet naar een spectaculaire achtbaan zoals El Toro. De houten achtbaan uit Six Flags Great Adventure kreeg 12% van de stemmen. Nummer twee in de rangschikking is de indoor-achtbaan van Universal’s Studios Orlando, namelijk Revenge of the Mummy. De achtbaan/darkride kreeg 14% van de stemmen achter zich. De award voor Beste Ride Niet-Eu’ gaat echter naar het technisch hoogstandje van Universal’s Islands of Adventure (eveneens Orlando) met name Harry Potter and The Forbidden Journey. De attractie waar de avonturen van Harry Potter tot leven komen, won overduidelijk met 37% van de stemmen.
BESTE PR-AFDELINGEN
Na de eerste editie van de Diamond Theme Park Awards kregen de parken de mogelijkheid om feedback te geven. Een rechtstreeks gevolg uit deze vragenlijst is de introductie van een aparte categorie voor beste PR-afdeling. Hiermee willen we de PR van een welbepaald park in de kijker zetten voor de goede communicatie met de websites van de DTPAorganisatie. Na een interne stemronde, met een gelijke score, mogen we twee PR-afdelingen huldigen, met name de PR-afdelingen van Attractiepark Toverland en Bobbejaanland.
IN DE SPOTLIGHT
Met de nieuwe categorie Spotlight willen we een event, attractie, persoon, park, … in de kijker zetten die buiten elke categorie valt, maar desondanks recht maakt op het winnen van een award. Voor 2011 gaat deze award naar de show VAMPires! van Bobbejaanland. De spannende theatershow naar een idee en script van Eugène Jans en met wereldkampioene stage illusions Sittah Koene in de hoofdrol trakteerde de bezoekers op een show vol illusies die op een unieke wijze werden ondersteund door 4D-elementen.
DE ORGANISATIE VAN DE DIAMOND THEME PARK AWARDS
Met trots stelden Pretparkbeest.be en Parkworld.be vorig seizoen de eerste editie van de Diamond Theme Park Awards voor, een nieuwe verkiezing over parken en hun attracties, events,… uit België en Nederland. Die eerste editie bleek een schot in de roos te zijn, met maar liefst 8.633 stemmers. Een tweede editie kon dus niet uitblijven. Het concept bleef quasi ongewijzigd, alleen begroetten we met Ridereview.nl en Parkcentrum.nl twee collega-websites uit Nederland, om zo de bekendheid van de Diamond Theme Park Awards nog beter te spreiden. De categorieën werden uitgebreid en verder uitgewerkt. Met 48.618 stemmers (gebaseerd op uniek IP), gemiddeld 1672 bezoekers per dag en een piek van meer dan 9000 bezoekers op 1 dag, mogen we gerust stellen dat deze awards een groot succes zijn. De organisatie is alvast de parken bijzonder dankbaar voor de spontane campagnes op onder meer Facebook.
Meer informatie: www.diamondthemeparkawards.com
7 reacties
Goh wat ben ik, als efteling personeel zijnde, ontzettend trots met deze resultaten!
In het bijzonder de award voor het beste personeel, geeft toch weer die extra motivatie
Zoals ze in het personeelslied zingen: het is die wereld vol wonderen die alleen kan bestaan, door fantastische mensen die er steeds weer voor gaan!
@Iris Bergman
ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik in de Efteling ben ik ook zeer tevreden ben met de mensen die er werken
ze zijn allemaal zo vriendelijk of je nu in de winkel ben of in een restaurant
en die 35 euro is het zeker waard!!!!